تاثیر مخرب مشاغل شیفتی بر وضعیت سلامت زنان

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، زنانی که شغل آنها شیفتی است، احتمال دارد با تاخیر در یائسگی مواجه شوند و این مساله برای سلامتی آنها مضر است. به گزارش جهان بانو، بنا بر اظهارات پژوهشگران، مشاغل شیفتی با خطرات بیشتر انواع مشکلات سلامتی، همچون ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و برخی از انواع سرطان‌ها […]

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، زنانی که شغل آنها شیفتی است، احتمال دارد با تاخیر در یائسگی مواجه شوند و این مساله برای سلامتی آنها مضر است.

به گزارش جهان بانو، بنا بر اظهارات پژوهشگران، مشاغل شیفتی با خطرات بیشتر انواع مشکلات سلامتی، همچون ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و برخی از انواع سرطان‌ها مواجه است. همچنین، مشکلات مربوط به سلامت روان مانند افسردگی با شرایط شغلی مذکور ارتباط معناداری دارد.

نتایج این پژوهش که به تازگی انجام شده است نشان دهنده وجود ارتباط میان شیفت‌های چرخشی و یائسگی تأخیری است. پژوهشگران معتقدند که اختلال در ریتم شبانه روزی بدن به واسطه نوبت کاری امکان پذیر است. آنها گفتند که این اختلال ممکن است موجب ایجاد تغییراتی در تولید استروژن شود.

«دوردانا خان»، پژوهشگر ارشد دانشگاه یورک در تورنتو کانادا در رابطه با این موضوع اظهار کرد: «نتایج پیشین نشان دهنده آن است که مشاغل شیفتی می‌توانند باعث اختلال در چرخه‌ قاعدگی شوند و آنها را ناراحت‌کننده‌تر، کوتاه‌تر یا کمتر کنند.»

در این مطالعه، پژوهشگران به تجزیه و تحلیل داده‌های ۳۷۰۰ زن قبل از یائسگی پرداختند. این زنان، بخشی از مطالعه طولانی مدت پیری در کانادا بودند.

به طور کلی حدود ۲۰ درصد از زنان دارای مشاغل شیفتی بودند، اعم از نوبت شب، چرخشی، نوبت عصر، نامنظم یا آماده به خدمت.

بر اساس مطالعات پزشکی به طور متوسط، یک زن در ۵۲ سالگی وارد دوره یائسگی می‌شود. شروع زودهنگام این دوره با خطر افزایش ابتلاء به انواع مشکلات سلامتی از جمله بیماری قلبی و پوکی استخوان مواجه است. ورود دیرهنگام به این دوره نیز احتمال ابتلا به برخی سرطان‌ها را افزایش می دهد.

مطالعات دیگر نشان داده‌اند که باروری و تخمک‌گذاری ممکن است با اختلال در ساعت بدن زن تحت تأثیر قرار گیرد. قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض نور مصنوعی در ساعات شب ممکن است هورمون خواب ملاتونین را سرکوب کرده و بر تأثیر مخربی بر تخمک گذاری بگذارد.

بنا بر اظهارات پژوهشگران، مطالعات بیشتری برای تأیید یافته‌های جدید مورد نیاز است.