فقر نامرئی: افزایش بی خانمانی در آلمان

57 درصد از افراد بی‌خانمان با تابعیت آلمانی، با خاتمه قرارداد خانه هایشان مجبور شدند به خیابان بیایند که حدود 25 درصد از آن‌ها زن هستند.

کارشناسان معتقدند دولت به وعده خود مبنی بر پایان دادن به بی خانمانی در برلین تا سال ۲۰۳۰ عمل نخواهد کرد. افزایش هزینه‌های زندگی، کمبود مسکن و افزایش قیمت مسکن به شدت به خانواده‌های آلمانی ضربه می‌زند. با توجه به کریسمس، سازمان‌هایی که برای کمک به بی‌خانمان‌ها راه‌اندازی شده‌اند در تلاش هستند تا کمک‌های مالی مورد نیاز خود را دریافت کنند.

سازمان Arche برای خانواده های فقیر مواد غذایی و حمایت از کودکان را تامین می کند. تقریباً ۳۰ سال پیش، زمانی که Arche تأسیس شد، ۱٫۲ میلیون کودک در فقر مالی در آلمان زندگی می کردند. علیرغم کاهش تولدها، فقر کودکان سه برابر شده و به بیش از ۳ میلیون نفر رسیده است.

Antje Furstemau مادر چهار فرزند به یورو نیوز گفت، نگران است که از پس تهیه هدایای کریسمس برنیاید زیرا درست در این زمان اجاره اش افزایش یافته است. او تقریبا هر روز به همراه فرزندانش در وعده ناهار به Arche سر می‌زند.

او دو ماه پیش مبتلا به سرطان شد و نتوانست به کار خود ادامه دهد و در حال حاضر در وضعیت طاقت فرسایی قرار دارد.

Furstenau همچنین نگران افزایش قیمت بنزین است و به این فکر می‌کند که (با این قیمت بنزین) آیا ارزش دارد که به سرکار برود، زیرا او برای نگه داشتن شغلش باید رانندگی کند.

خروج از تله فقر، امری غیر ممکن

بنیانگذار Archeمی‌گوید: «فقر نه تنها مالی بلکه عاطفی نیز هست». او به یورونیوز گفت، بسیاری از افرادی که این خیریه از آنها حمایت می‌کند مادران مجرد هستند. آمار دولتی می‌گوید، ۵۷ درصد از افراد بی خانمان با تابعیت آلمانی پس از فسخ قراردادهای مسکن، بی خانمان شدند. حدود ۲۵ درصد از بی خانمان ها را زنان تشکیل می‌دهند.

همچنین از سوی دیگر هنگامی که والدین نمی‌توانند به فرزندانشان اجازه شرکت در فعالیت هایی از جمله رفتن به سینما با دوستان یا همکلاسی ها را بدهند، کودکان در معرض خطر منزوی شدن اجتماعی هستند. برخی نیز به سیگلکو می‌گوید که دولت باید روی این کودکان سرمایه گذاری کرده و آینده آنها را تامین کند.

اما فقر در خیابان ها نیز نمایان است. طبق آمار رسمی، امسال سطح بی خانمان ها در سراسر آلمان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. کولدباس افراد بی خانمان را به سرپناه می‌برد و به آنها غذای گرم و کیسه خواب می‌دهد.

نیروهایی که به صورت داوطلبانه برای این سازمان کار می‌کنند هشدار می‌دهند که تعداد بی خانمان هایی که از ویلچر استفاده می‌کنند در حال افزایش است. همچنین در حال حاضر تنها چند اتوبوس در پایتخت برلین وجود دارد که ظرفیت انتقال افراد نیازمند به مکان های گرم تر را دارند. ماتیاس کسی که داوطلبانه کار می‌کند، می‌گوید: اتوبوس می‌تواند بدون وقفه تا غروب که دما به شدت کاهش می یابد کار کند و از مردم می‌خواهد که بی‌خنمان ها را در خیابان‌ها نادیده نگیرند.

۲۵ درصد از بی‌ خانمان ها زن هستند

با وجود تعداد بالای بی خانمان‌ها، بسیاری از پناهگاه های شبانه در عرض چند ساعت تکمیل ظرفیت می‌شوند. بر اساس گفته های فورستر، مکان های بسیار کمی برای پناه دادن به این افراد در برلین وجود دارد.

آمار دولتی می‌گوید: ۵۷ درصد از افراد بی‌خانمان با تابعیت آلمانی، با خاتمه قرارداد خانه هایشان مجبور شدند به خیابان بیایند که حدود ۲۵ درصد از بی‌خانمان ها زن هستند.

استفان در سقفی حلبی در زیر پلی در شرق برلین میخوابد. او می‌گوید که مورد اذیت و آزار قرار گرفته و زمانی که میخواهد بخوابد، جوانان با کف زدن و آتش بازی مزاحمش می‌شوند و حتی وسایلش به سرقت رفته است.

او گفت : من ۵۱ ساله هستم و ۳۱سال پشت بام زندگی می‌کردم. هورست(مردی که کنارش میخوابد )۶۱ سال سن دارد و ۲۰ سال در اداره پلیس کار می‌کرده است.

این هفته بانک غذای The Tofel بیش از ۱۰۰۰۰ بسته پک شده را در کریسمس برای افراد نیازمند تهیه کرد اما آنها می‌گویند لازم است کمک های بیشتری از سوی دولت صورت بگیرد.

کارشناسان بر این باورند که دولت آلمان حتی تا سال ۲۰۳۰ نمی‌تواند از بی‌خانمانی در برلین جلوگیری کند.