به صدا درآمدن زنگ خطر در اتریش؛ قتل ۳۱۹ زن در بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰

به گزارش جهان بانو، اتریش زنگ خطر را در ارتباط با افزایش قابل توجه قتل زنان در این کشور به صدا درآورد. پس از اینکه چندین خبر مربوط به قتل بانوان در رسانه های اتریشی انتشار پیدا کرد، حالا این مسئله در کانون توجه قرار گرفته است. در این کشور کوچک و متمول که جرایم […]

به صدا درآمدن زنگ خطر در اتریش؛ قتل ۳۱۹ زن اتریشی در در بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰

به گزارش جهان بانو، اتریش زنگ خطر را در ارتباط با افزایش قابل توجه قتل زنان در این کشور به صدا درآورد. پس از اینکه چندین خبر مربوط به قتل بانوان در رسانه های اتریشی انتشار پیدا کرد، حالا این مسئله در کانون توجه قرار گرفته است.

در این کشور کوچک و متمول که جرایم خشونت بار در حال افزایش است، موضوعی در رسانه های عمومی مطرح شده و واکنش های بسیاری را در میان فعالان رسانه ای این کشور به وجود آورده است، به گونه ای که سیاستمداران اتریشی وادار به تصمیم گیری و عمل در این باره شده اند.

آمار مربوط به جرایم اجتماعی در طول سال های مختلف در حال تغییر بوده اند، اما بر اساس پژوهشی که سال گذشته به سفارش دولت اتریش انجام گرفت، ۳۱۹ زن در اتریش در فاصله زمانی سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ به قتل رسیده اند. این قتل ها اغلب توسط شریک زندگی مرد یا شرکای سابق اتفاق افتاده و این رکورد بی سابقه شامل ۴۳ قربانی در سال ۲۰۱۹ بوده است.

اتریش در سال ۲۰۱۸ میلادی در میان سه کشور اول اتحادیه اروپا قرار داشت که بالاترین نرخ زن کشی را گزارش داده اند، به طوری که قاتلین معمولا از اعضای خانواده یا خویشاوندان بوده اند.

با این وجود، «آنا بدهوفر» فعال حقوق بانوان از فقدان خشم شدید در مورد این پدیده انتقاد کرد و به نمونه ای اشاره کرد که در آن زنی تا سر حد مرگ با یک چوب بیسبال مورد ضرب و جرح قرار گرفت. گفتنی است که این حادثه به اندازه ای تکان دهنده بود که این آسیب اجتماعی را در کانون توجهات انظار عمومی و رسانه های اتریشی قرار داد.

یک زن ۳۵ ساله پس از کتک خوردن از شریک زندگی سابقش، با کابل در حالت خفگی قرار گرفت. قاتل سپس روی او بنزین ریخت و او را آتش زد. این زن نجات یافت، اما یک ماه بعد به دلیل شدت جراحات وارده فوت کرد.

چندی پیش نیز مرد دیگری به دلیل قتل شریک سابق زندگی اش متهم و دستگیر شد. هر دوی این افراد به حبس ابد محکوم و به بخش مجرمان مخصوص اختلالات روانی انتقال داده شدند.

طبق این گزارش، کنشگرانی از فرانسه، مکزیک، آفریقای جنوبی و ترکیه با برپایی تظاهرات های گسترده ای، نسبت به مسئله قتل و خشونت علیه زنان هشدار داده اند.

در اتریش دولت ائتلافی اخیرا ۲۵ میلیون یورو (۲۸ میلیون دلار) برای مقابله با این مشکل اختصاص داده است. این قتل ها، در این کشور عضو اتحادیه اروپا جایی که زنان بیشتر از مردان کشته می شوند، موجب برانگیخته شدن احساسات شده است.

به گفته «ایزابل حیدر» جرم شناس دانشگاه وین، لازم است که ماموران مجری قانون برای واکنش نشان دادن حساسانه تر نسبت به این معضل آموزش ببینند، چرا که بسیاری از زنان احساس می کنند که پلیس آنها را جدی نمی گیرد.

«دونجا میجاتوویچ» کمیسر حقوق بشر شورای اروپا در سفر اخیرش به اتریش رویکردی بلندپروازانه و جامع را در راستای محافظت از حقوق زنان و برابری جنسیتی از مقامات این کشور مطالبه کرد.

میجاتوویچ تصریح کرد: شکاف دستمزد جنسیتی در اتریش بر اساس اعلام یوراستات، کمی کمتر از ۲۰ درصد در سال ۲۰۱۹ بوده است و این رقم یکی از بزرگترین شکاف ها در اتحادیه اروپا به شمار می رود.

منبع: ایرنا