بلاینددیت‌ها چگونه دیده شدند؟

بلایند دیت و بازدید‌های میلیونی آن، در موج اول خود مدتی باعث بسته شدن صفحات شرکت‌کنندگان و طراح آن شد، اما همین خبر باعث شد تا پس از باز شدن با شهرتی چندبرابری به کار خود در فضای مجازی ادامه دهند.

اواخر سال ۸۹ بود که تلویزیون سریالی به نام «شمس‌العماره» پخش می‌کرد که داستان آن از این قرار بود:

شخصیت اصلی فیلم «لیلا» که در یک عمارت بزرگ به نام شمس‌العماره زندگی می‌کرد، به وصیت پدرش باید ازدواج می‌کرد و مخاطبان در هر قسمت شاهد خواستگار‌های مختلف لیلا بودند. در قسمت‌های پایانی سریال یک نظرسنجی هم برگزار شد که مخاطبان اگر جای «لیلا» بودند کدام یک از خواستگار‌ها را انتخاب می‌کردند و در آخر هم نتایج آن اعلام شد. اینجا بود که بسیاری از مجلات، کارشناسان و روزنامه‌ها نقد و بررسی‌های مختلفی انجام دادند که هرکدام از آن‌ها چه ویژگی‌هایی داشتند که مورد انتقاد یا تحسین مردم قرار گرفت و چرا مردم از برخی خوششان آمد و بعضی دیگر را اصلاً تحویل نگرفتند. در آخر هم لیلا با هیچ‌کدامشان ازدواج نکرد و روز آخر هُری دلش برای یک نفر ریخت و داستان به خوبی و خوشی به پایان رسید.

قصه دیت‌های دخترانه و پسرانه که یک‌سالی می‌شود اینترنتی آن بسیار پرمخاطب شده ‌است، قصه تازه‌ای نیست. سال‌ها قبل سایت‌های دوست‌یابی متعددی در خارج از ایران وجود داشت که نسخه داخلی آن به نام همسریابی معرفی شد و اتفاقاً یکی از نهاد‌ها نیز اپلیکیشنی در راستای کمک به ازدواج ایجاد کرد که با حواشی متعددی همراه بود. اما اولین دیت اینترنتی ایرانی با نام بلایند دیت‌، حدود یک‌سال قبل توسط یک یوتیوبر ایرانی به نام «مهدی هاشمی» با نام مستعار «وینی» منتشر شد. ویدئو‌هایی که میزان بازدید هرکدام از آن‌ها بیش از ۳ میلیون بازدید بود و حتی به ۵ میلیون بازدید هم رسید و هرکدام از شرکت‌کنندگان این برنامه را تبدیل به سلبریتی‌های چندصدهزارتایی اینستاگرام کرد.

بلایند دیت و بازدید‌های میلیونی آن، همچنین وایرال شدن ویدئو کلیپ‌های کوتاه آن در اینستاگرام در موج اول خود مدتی باعث بسته شدن صفحات شرکت‌کنندگان و طراح آن شد. اما خبر همین بسته شدن با موج رسانه‌ای همراه شد تا بعد از باز شدن شرکت‌کنندگان آن با شهرتی چندبرابری به کار خود در شبکه‌های اجتماعی ادامه دهند.

رشد قارچی انواع و اقسام دیت‌های اینترنتی در یک‌سال اخیر و همچنین وایرال شدن ویدئو‌های مختلف از آن‌ها باعث این سؤال شد که چرا آنقدر این برنامه‌ها میان مردم پرطرفدارند و چرا با وجود حواشی‌های مختلف درباره آن‌ها دختران و پسران مختلفی علاقه‌مندند در آن‌ها شرکت کنند؟

کارخانه سلبریتی‌سازی ویدئو دیت‌ها

بازدید‌های میلیونی هرکدام از قسمت‌های بلایند دیت از روز نخست توانست شرکت‌کنندگان آن را در مدت زمان کوتاهی تبدیل به یکی از پرفالوورترین اکانت‌های اینستاگرام کند و زندگی تازه‌ای برایشان بسازد و یا جای پایشان را در صنفی که در آن مشغول هستند محکم‌تر کند و به عدد قراردادشان اضافه کند یا اینکه پایشان را به آن باز کند. مانند صنف مدلینگ که برخی از این چهره‌ها را در آن‌ فعال می‌بینیم.

یک کارخانه سلبریتی‌سازی تمام‌عیار که می‌تواند زندگی سازنده و شرکت‌کننده‌ها را زیر و رو کند و حتی می‌تواند با قراردادی پیش از پخش از شهرت‌های ادامه‌دار سلبریتی‌های ساخته شده در برنامه‌اش تا مدت‌ها بهره ببرد.

نرمالایز می‌کنیم

چند وقت پیش ویدئویی از یک دختر ۲۰ ساله شرکت‌کننده در یکی از ویدئو دیت‌ها منتشر شد که به شکل عادی نشان داد خرید گوشی توسط آقاپسر در یک رابطه عاطفی برای دخترخانم امر عادی و توقع به‌جایی است. ویدئویی که اگرچه روز اول به خاطر بالا بودن توقع حسابی سوژه شبکه‌های اجتماعی شد، اما این دست ویدئو‌ها به راحتی می‌توانند مسائلی را که پیش از این اصلاً عرف نبوده ‌است، به شکل کاملاً ساده‌ای عادی‌سازی و یا به اصطلاح مجازی نرمالایز کند. به گونه‌ای که شما اگر جای دیگری مشابه این حرف را بشنوید دیگر برایتان تازگی ندارد و نمونه‌اش را قبلاً شنیده و دیده‌اید.

این عادی‌سازی می‌تواند جنبه‌های مختلفی داشته باشد، از توقعات در رابطه عاطفی میان پسر و دختر تا ظاهر‌های نامتعارف و یا دست‌کاری شده‌ای که بسیار در این قبیل برنامه‌ها شاهد آن بوده‌ایم. افراط در استفاده از فیلر و بوتاکس، تتو‌های مختلف در بدن شرکت‌کنندگان و حتی نوع پوشش شرکت‌کنندگان می‌تواند نوعی عرف‌سازی را برای نسل جوان جامعه شکل دهد که ربطی به ضوابط فرهنگی کشور ندارد.

دیده می‌شوم حتی به غلط!

مشهور شدن دختر و پسر‌های حاضر در ویدئو دیت‌های اینترنتی باعث شده افراد زیادی بخواهند خودشان را به این برنامه‌ها برسانند و در آن شرکت کنند. اما طبق پرس‌و‌جو‌های مختلف متقاضیان باید قبل از شرکت در برنامه تست دهند تا عوامل برنامه آن‌ها را دست‌چین کنند و بهترین انتخاب‌ها را داشته باشند. انتخاب‌هایی که قرار است ویدئو‌های آن‌ها را حسابی پربازدید کند. نکته جالب توجه این است که با اینکه بسیاری از دختران و پسران شرکت‌کننده در این برنامه توسط طرف مقابل یا مجری تحقیر می‌شوند و حتی پس می‌خورند، با این حال به علت به وجود آمدن شهرت برایشان حاضرند در این برنامه شرکت کنند تا مورد توجه مخاطبان قرار بگیرند و یک گروه هواداری از دختران یا پسران بد برای خودشان دست و پا کنند.

عطیه همتی

فرهیختگان