بلاگری با روزمره نویسی متفاوت است/روایت بلاگرها از جریان روزمرگی شان ساختگی است

به گزارش جهان بانو، در چندسال گذشته تا به امروز با پدیده تازه ای در اینستاگرام رو به رو بوده ایم و آن پدیده، رشد قارچ‌گونه اینستاگرامر‌هایی است که روزانه تحت عنوان «بلاگری سبک زندگی» اقدام به تولید عکس و محتوا از روزمرگی‌هایشان می‌کنند. در حقیقت این روزمرگی‌‌ها بسیار از واقعیت زندگی‌های معمولی و حتی […]

فضایی که بلاگرنماها از زندگی خود ترسیم می کنند، واقعیت ندارد

به گزارش جهان بانو، در چندسال گذشته تا به امروز با پدیده تازه ای در اینستاگرام رو به رو بوده ایم و آن پدیده، رشد قارچ‌گونه اینستاگرامر‌هایی است که روزانه تحت عنوان «بلاگری سبک زندگی» اقدام به تولید عکس و محتوا از روزمرگی‌هایشان می‌کنند. در حقیقت این روزمرگی‌‌ها بسیار از واقعیت زندگی‌های معمولی و حتی متمول به دور است و بیشتر از آن که فضای زندگی روزمره یک بلاگر را به مخاطبان نشان دهد، شبیه یک روایت‌سازی از زندگی روزمره ‌است و به رستوران‌گردی‌ها و عکاسی‌های زن و شوهری عاشقانه و اینستاگرامی خلاصه می‌شود که آن هم در خدمت تبلیغات کالا و اجناس گوناگون است.

بلاگرنماهای روزمره نویس در چند سال گذشته یکی از مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین فعالان در نرم افزار اینستاگرام‌ بوده اند، به این دلیل که هر روز با بی‌ارزش‌ترین نوع محتوا در حال عضو‌گیری هستند. خبرگزاری فارس در ارتباط با این موضوع با امیرمجرد، کارشناس فضای مجازی و استراتژیست محتوا گفت و گویی انجام داده است که در ادامه از نظر خواهید گذراند.

می توان روزمره نویسی را از جمله محتواهای بلاگری به حساب آورد؟

 روزمرگی به معنای همه رخدادها و اتفاقاتی است که در طی روز برای هر فردی رخ می دهد. بعضی از آن ها از پیش مشخص شده است و ممکن است برایشان برنامه ریزی صورت گرفته باشد و برخی دیگر نیز ناگهانی و فی البداهه اتفاق می افتد. بعضی از آن ها خوشایند ماست و برخی دیگر ناخوشایند و دوست نداشتنی است. بعضی از آن اتفاقات بسیار عجیب و منحصر به فرد است و برخی خیلی عادی و معمولی؛ جالب است بدانید که حتی در مقالات حوزه روانشناسی و جامعه شناسی، زاویه دید و نوع نگاهی که به واژه روزمرگی پرداخته است، در اکثر مواقع بار منفی دارد و حداقل من ندیده ام که از روزمرگی به عنوان یک مساله پسندیده یاد شود.

مسائلی از جنس روزمرگی می تواند خوراک محتوایی شود و افراد با استفاده از این محتوا، بلاگر محسوب شوند؟

لازم است بدانید که دو نوع روزمرگی وجود دارد؛ روزمرگی ساختگی و روزمرگی ارزشمند. اول در ارتباط با مورد دوم توضیح می دهم. افراد بسیاری وجود دارند که با توجه به مهارت و توانایی هایشان در خارج از دنیای مجازی یک عنصر و عامل ارزشمند به دست آورده اند و در صورتی که زندگی روزمره آن شخص را مشاهده کنید، در کل ۶۰ تا ۷۰ درصد محتوای آموزشی و مفید نصیب شما می شود. باقی فعالیت های آن شخص نیز که تقریبا ۲۰ تا ۳۰ درصد را در بر می گیرد، فعالیت های معمولی و عادی زندگی است، مانند سایر انسان ها؛ فعالیت هایی همچون غذا خوردن، چایی خوردن و ….

اما روزمرگی ساختگی به این معناست که شخص فاقد تخصص و توانایی است ولی می خواهد روزمره خود را باارزش، ویژه و جذاب نمایش دهد. این که فرد به مناسبت ها و مراسم های گوناگون مانند ماه گرد و سالگرد ازدواج، تولد فرزندان و بارداری خود به صورت ویژه و با هزینه های سنگین اسپانسرها می پردازد، از جمله دلایلی است که فرد به وسیله آن ها می خواهد بر ارزشمند نبودن جریان روزمره خود و پوچی در محتوا  سرپوش بگذارد.

لذا نخستین گام برای تولید محتوا این است که چنین شخصی برای یک مهارت و تخصص آموزش لازم را فرا بگیرد و سپس آهسته آهسته برای تولید محتوا و فعالیت در صفحه خود اقدام کند.

ممکن است که یک شخص معمولی سفر یا جریان خاصی برایش رخ دهد؛ در این صورت می تواند از آن سفر تولید محتوای خاص و ارزشمندی داشته باشد؟

در مواردی اتفاق می افتد که به عنوان مثال یک انسان معمولی به سفرعلاقه بسیاری دارد و رخدادها و حوادثی از سفرهای داخلی و خارجی به صورت ماهانه و سالانه برای او رقم می خورد. این فرد در صورتی که بخواهد، می تواند سفرهای خود را مانند یک داستان برای مخاطبانش بازگو کند؛ با این نگاه و از این زاویه که در صورت علاقه مند بودن یک شخص به مسافرت و یا شناخت شهرها و کشورهای گوناگون، زمینه آشنایی با نکات ارزشمند بیشتر برای وی فراهم شود.

در صورتی که این شخص به طور جدی برای تولید محتوای سفرهای خود وقت صرف کند و دغدغه ارائه محتوای ارزشمند نیز به مخاطب خود داشته باشد(نه اینکه صرفا محتوای او به نشان دادن مغازه ها و عکس و فیلم یواشکی گرفتن از مردم در خیابان ها خلاصه شود)، اندک اندک تجربیات گرانقدری در گردشگری کسب می کند. او می تواند علاقه شخصی خود را به صورت حرفه ای پیگیری کند، قدم به قدم با اصول مستندسازی در سفر و دیگر تولید محتواهای تخصصی آشنا شود و پس از آن فعالیت خود را تخصصی تر دنبال کند.

جمع بندی نهایی از صفحاتی که به نام بلاگری روزمره نویسی می‌کنند و توانسته‌اند به شهرت و محبوبیت برسند

نتیجه ای که از این بحث به دست آورده ایم، این است که ما چیزی به عنوان بلاگر روزمره و محتوای روزمره در حالت معمولی نداریم و دلیل این موضوع نیز این است که محتواهای این چنینی صرفا فضا را اشغال می کند و در حقیقت ارزش افزوده ای به دنبال ندارد. اما در صورتی که یک فرد با توجه به علاقه مندی های خود حرفه و مهارتی را بیاموزد و در طی فرایند آموختن تجربیات خود را با مخاطبان به اشتراک بگذارد، آهسته آهسته می تواند به یک بلاگر روزمره ارزشمند تبدیل شود و در صورتی که رسانه را نیز از او بگیرند، وی حرفی برای گفتن خواهد داشت. ممکن است شبکه های اجتماعی جدیدی در کشورمان مورد توجه و استقبال مردم قرار بگیرد؛ در این صورت نیز او با توجه به داشته های ارزشمندش، در آن بستر به راحتی می تواند ارتقا پیدا کند و تاثیرگذار باشد.

ذکر این نکته ضروری است که اگر شخص از توانایی و تخصصی خاص برخوردار است، بیرون از شبکه های اجتماعی فعالیت تخصصی دارد و سپس اقدام به ساخت یک پروفایل در شبکه های اجتماعی می کند، افرادی وجود دارند که علاقه مند به دنبال کردن صفحه او و اطلاع پیدا کردن از اتفاقات روزمره اش  خواهند شد.

این که چرا این فرد چنین دنبال کننده هایی دارد، به این دلیل است که آن ها چنین انسانی را شخص موفقی می دانند و فعالیت روزانه یک شخص موفق برای آن ها جذابیت دارد. اما حتی اگر این فرد که انسان موفقی نیز هست، در صفحه شخصی خود فقط به خوش گذرانی ها و یک مجموعه محتواهای حداقلی بپردازد، او هم به روزمرگی ساختگی گرفتار شده است و محتوای وی دیگر ارزشمند نخواهد بود و مخاطب تنها به دلیل داشته های شخص، وی را دنبال می کند و جز یک کنجکاوی و فوضولی نسبت به زندگی آن شخص، ارزش افزوده دیگری برای وی ندارد.

منبع: خبرگزاری فارس