برای اولین بار در عراق؛ یک بانوی عراقی نامزد پست ریاست جمهوری شد

به گزارش جهان بانو، یک کارشناس حقوقی عراقی امکان رسیدن بانوان این کشور به پست نخست وزیری یا ریاست جمهوری در عراق را بر اساس قانون اساسی این کشور مورد تحلیل و بررسی قرار داد. علی التمیمی، کارشناس حقوقی در ارتباط با این موضوع اظهار کرد: قانون اساسی کشور عراق در مورد نامزد فراکسیون اکثریت […]

برای اولین بار در عراق؛ یک بانوی عراقی نامزد پست ریاست جمهوری شد

به گزارش جهان بانو، یک کارشناس حقوقی عراقی امکان رسیدن بانوان این کشور به پست نخست وزیری یا ریاست جمهوری در عراق را بر اساس قانون اساسی این کشور مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

علی التمیمی، کارشناس حقوقی در ارتباط با این موضوع اظهار کرد: قانون اساسی کشور عراق در مورد نامزد فراکسیون اکثریت در ماده ۷۶، جنسیت نامزد را مشخص نکرده و آن را بدون قید آورده است. در ماده ۷۷ قانون اساسی نیز که در ارتباط با شروط نامزد پست نخست وزیری است، نکته ای درخصوص تمایز بانوان از آقایان مطرح نگردیده و این مسئله به صورت کلی آورده شده که هم شامل زنان و هم شامل مردان می شود.

التمیمی افزود: همچنین ماده ۱۴ قانون اساسی، حقوق و امتیازات را برای زنان و مردان مساوی دانسته و ماده ۱۶ قانون اساسی هم بر برابر بودن فرصت‌ها برای هر دو جنس تاکید کرده است.

این کارشناس حقوقی تصریح کرد: در قوانین فعلی که در ارتباط با این موضوع موجود است، هیچ مانع حقوقی مبنی بر بازداشتن زنان از رسیدن به پست نخست وزیری وجود ندارد. با این وجود در ارتباط با جانب فقهی مربوط به حدیث نبوی مبنی بر اینکه «قومی که یک زن آن را اداره کند، رستگار نخواهد شد»، لازم است یادآوری شود که این حدیث هیچ ارتباطی به این مسئله پیدا نمی کند. دلیل آن نیز این موضوع است که حدیث یادشده در مورد یک مناسبت تاریخی مشخص ذکر شده و یک حکم کلی نبوده است. این حدیث در ارتباط با یک رخداد خاص بوده و یک قاعده کلی نیست که لازم الاجرا باشد. از آن گذشته اگر به بررسی مبنای قرآنی این حدیث بپردازیم، درخواهیم یافت که این حدیث با برخی از شواهد قرآنی و روایی در تضاد است. نمونه آن نیز این است که در قرآن کریم به رهبری یک زن در سوره نمل اشاره شده است ( قالوا نحن أولوا قوة واولوا باس شديد والأمر اليك فانظري ماذا تامرين) و بانوان برای وطن های خود مایه خیر و برکت محسوب می شوند.

وی در پایان گفت: در نظام‌های دموکراتیک این نهادها و نه فقط شخص نخست‌وزیر است که حکمرانی می کند.

گفتنی است که پیش از این، «فؤاد شیلان» به عنوان اولین زن عراقی به منظور تصدی پست ریاست جمهوری نامزد شده بود. شیلان با اشاره به این موضوع که نامزدی وی برای تصدی این پست نخستین بار است که در عراق اتفاق می افتد، اعلام کرد که بانوان نیز می توانند در کنار مردان به اداره کشور بپردازند و به بالاترین مقام ها برسند.

این بانوی عراقی خاطرنشان کرد که پیش از این در وزارت دفاع عراق به عنوان مسئول امور بانوان به انجام فعالیت هایی اشتغال داشته است و نامزدی برای ریاست جمهوری را نیز به منظور تثبیت نقش زنان در عراق انجام داده است. وی تصریح کرد که در برنامه های خود طرحی ویژه به منظور مقابله با مشکلات و بحران های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی عراق دارد.

لازم به ذکر است که شیلان برای پیروزی در پست ریاست جمهوری عراق به ۲۲۰ رای در پارلمان نیاز دارد.

منبع: شفقنا