بحران جمعیت و ارتباط معنادار آن با مجرد ماندن جوانان

به گزارش جهان بانو، علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حاشیه اولین نشست قرارگاه جوانی جمعیت در این دانشگاه اظهار کرد: در حال حاضر در حوزه ساختار جمعیتی با یک بحران بزرگ راهبردی روبه‌رو هستیم، به‌ گونه ای که از سال ۸۵ نرخ جانشینی در حوزه باروری از اعداد استاندارد پایین‌تر آمده […]

به گزارش جهان بانو، علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حاشیه اولین نشست قرارگاه جوانی جمعیت در این دانشگاه اظهار کرد: در حال حاضر در حوزه ساختار جمعیتی با یک بحران بزرگ راهبردی روبه‌رو هستیم، به‌ گونه ای که از سال ۸۵ نرخ جانشینی در حوزه باروری از اعداد استاندارد پایین‌تر آمده است و این بدان معناست که ما در تراز منفی حوزه باروری قرار داریم.

زالی اضافه کرد: بیشترین چالش جمعیتی در سال ۱۴۰۰ به وقوع پیوست. از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ به‌صورت تصاعدی با کاهش نرخ موالید و باروری در کشور مواجه بودیم و در سال ۹۹ در مقایسه با سال‌های گذشته بیشترین رشد تصاعدی در کاهش موالید صورت گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: در حال حاضر نرخ باروری در ایران از کشورهای منطقه همچون لبنان، ترکیه، سوریه و عراق کمتر است. نرخ باروری در کشور ما در مقایسه با کشورهای حاشیه خلیج فارس کمتر و برابر با ۱٫۲درصد است. در سال ۱۴۰۰ نیز در بعضی از مناطق کشور این نرخ به زیر یک درصد رسیده و در برخی مناطق ۰٫۶ بوده است.

وی با بیان این‌که پنجره جمعیتی گروه سنی ۱۵ تا ۶۰ سال را در حوزه اقتصادی در بر می‌گیرد، گفت: چنانچه دو سوم از جمعیت کشور در پنجره جمعیتی قرار داشته باشند، جمعیت آن جامعه بهره‌وری مناسب را خواهد داشت.

زالی خاطر نشان کرد: تا چند سال آینده جمعیت گروه سنی جوان ما از این پنجره جمعیتی خارج می‌شوند، در نتیجه این فرصت به‌سرعت در حال عبور است. در حال حاضر در میانه پنجره جمعیتی قرار داریم و فرصت بسیار کمی برای افزایش جمعیت باقی مانده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: هم اکنون یک ‌سوم از زنان ایرانی یا متاهل نیستند، یا هنوز صاحب فرزند نشده اند و  یا دارای یک فرزند هستند.