نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
در مواجهه با نفوذ گسترده فرهنگ غرب از طریق مد و لباس، جشنواره ملی «ایراندخت» با هدف ترویج پوشش عفیفانه و احیای هنر ایرانی-اسلامی در این عرصه برگزار میشود. مریم افضلی، دبیر این جشنواره، از برنامههای متنوع و رویکرد استعدادیابی برای دستیابی به این هدف خبر میدهد.
به گفته افضلی، امروزه سبک پوشش غربی به عنوان لباس رسمی در بسیاری از نقاط جهان پذیرفته شده است، در حالی که ایران دارای تنوع بینظیری از لباسهای سنتی و قومی است اغلب هم زیباست و هم با وقار و عفیف و ظرفیت جهانی شدن را دارند. جشنواره «ایراندخت» تلاش میکند تا با بهروزرسانی این لباسها و معرفی آنها به جامعه، فرصتی برای نمایش این ظرفیت فراهم آورد.
گستره ملی با رویکرد بومی
جشنواره «ایراندخت» در سطحی ملی برگزار میشود و بخشهای استانی آن در ۳۲ استان کشور در حال اجراست. در هر استان، نامی ویژه برای جشنواره انتخاب شده که بازتابدهنده فرهنگ و بوم آن منطقه است؛ به عنوان مثال، «گیلدخت» در گیلان ، «آذردوخت» در آذربایجانشرقی، «کرماندوخت» در کرمان، «زنگاندوخت» در زنجان، «ایلدخت» در ایلام هدف از این نامگذاری بومی، تشویق طراحان و هنرمندان به خلق آثاری مبتنی بر فرهنگ خود و دیده شدن در سطح ملی است.
در راستای رویکرد بومیسازی و مشارکت، نامهای استانی جشنواره با همفکری طراحان، هنرمندان و فعالان فرهنگی هر استان انتخاب شدهاند. پس از برگزاری رقابتهای استانی و معرفی برگزیدگان تحت نامهای محلی، آثار منتخب به مرحله ملی راه مییابند. در این مرحله، آثار مجدداً ارزیابی و داوری شده و در نهایت، یک «ایراندخت» ملی به عنوان نماینده انسجام ملی و فرهنگ غنی ایرانی معرفی خواهد شد. هدف از این رویکرد، تشویق هنرمندان به طراحی بر اساس فرهنگ بومی خود در سطح استان و نمایش این انسجام در سطح ملی با عنوان «ایراندخت» است. این جشنواره نمادی از وحدت و هویت ملی است که در قالب هنر و پوشش ایرانی-اسلامی تجلی مییابد.
بخشهای متنوع و رویکرد استعدادیابی
این جشنواره شامل بخشهای مختلفی است، از جمله بخشهای دانشجویی، دانشآموزی و پژوهشی. رقابت در دو بخش طراحی و آثار دوختهشده برگزار میشود و شرکتکنندگان میتوانند به صورت فردی یا گروهی در آن شرکت کنند. به منظور ایجاد عدالت و شفافیت، رقابت در سطوح مختلف دانشآموزی، دانشجویی، آزاد و ویژهها/تولیدیها برگزار میشود.
بتهجقه؛ نماد هویت و وحدت
نماد جشنواره «ایراندخت» بتهجقه یا سرو خمیده است؛ نقشی که در دستبافتهها و منسوجات مناطق مختلف ایران به چشم میخورد و پیوندی وحدتبخش میان فرهنگهای متنوع این سرزمین است. افضلی انتخاب این نماد را تلاشی برای جریانسازی در عرصه مد و پوشش میداند؛ جریانی متفاوت با مد رایج در جهان سرمایهداری که قصد دارد پوششی را ترویج کند که علاوه بر زیبایی، وقار، فروتنی و تواضع را نیز در خود داشته باشد.
همکاری گسترده
برگزاری این جشنواره با مشارکت گسترده دستگاههای مختلف در سطح ملی و استانی انجام میشود. کارگروه ساماندهی مدولباس کشور نقش محوری در این همکاری دارد و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها، سازمان فنی و حرفهای، وزارت آموزش و پرورش و دانشگاههای مختلف کشور نیز در این مسیر همراه هستند.
برنامههای عملی برای تحقق اهداف
یکی از اهداف اصلی جشنواره «ایراندخت»، تولید لباسهای عفیفانه با طراحی زیبا و قیمت مناسب است. به همین منظور، در ارزیابی آثار، به مؤلفههایی مانند قابلیت تولید و قیمت تمامشده توجه ویژهای میشود. پس از برگزاری جشنواره، طرحهای برگزیده وارد چرخه تولید شده و در سکوهای فروش در دسترس عموم بانوان قرار میگیرند.
هدف ما تربیت طراحان برجسته لباس ایرانی است؛ با شناسایی و پرورش این استعدادها، هنر زن ایرانی – ظرافت، زیبایی و خلاقیت متجلی در آثارش – بیش از پیش نمایان خواهد شد. ما میخواهیم این هنرمندان در عرصههای بینالمللی بدرخشند و آثار خود را به بانوان عفیف در سراسر جهان عرضه کنند. این آثار، جایگزینی ارزشمند برای جریانهای مد امروز خواهند بود؛ جریانهایی که بدننمایی را ترویج کرده و جذابیتهای حریم خصوصی را به اجتماع میکشانند. جشنواره ما با این جریان مقابله کرده و استعدادهای دختران ایرانی را در مسیر طراحی لباسهای عفیفانه و ارزشمدار به کار میگیرد تا الگویی نوین در عرصه مد جهانی ارائه دهد.
روزنامه جوان
گفتگوی جهانبانو با بانوان حاضر در مسیر مشایه
آشنایی با اولین موکب بین المللی زنانه
جملات کوتاه برای تشکر از بانوان خادم عراقی
چند توصیه برای مادران جهت در پیادهروی اربعین
به پاس ۱۰۰۰ روز خدمت
جریان مقاومت، جریانی است که باید همچنان خون تازه در آن دمیده شود
سختترین و سوزناکترین درد بشر، درد فراق است
مردم خوب میدانند چه کسی خدمتگزارشان است
یادبود بانوان آمل برای شهید رئیسی و شهدای خدمت