ایجاد کمیته بانوان، اولین ماموریت شورای اخلاق حرفه‌ای سینما برای رسیدگی به شکایات بانوان سینماگر

رئیس سازمان سینمایی با توجه به مشکلات فعالان و دست اندرکاران سینما و حواشی مطرح شده پیرامون بیانیه زنان برای تشکیل «شورای اخلاق حرفه‌ای سینما» دستوراتی صادر کرد. به گزارش جهان بانو، محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی در اولین نشست شورای معاونین و مدیران سازمان سینمایی با توجه به مشکلات فعالان و دست اندرکاران سینما و […]

رئیس سازمان سینمایی با توجه به مشکلات فعالان و دست اندرکاران سینما و حواشی مطرح شده پیرامون بیانیه زنان برای تشکیل «شورای اخلاق حرفه‌ای سینما» دستوراتی صادر کرد.

به گزارش جهان بانو، محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی در اولین نشست شورای معاونین و مدیران سازمان سینمایی با توجه به مشکلات فعالان و دست اندرکاران سینما و حواشی مطرح شده پیرامون بیانیه زنان دستور داد «شورای اخلاق حرفه‌ای سینما» ایجاد شود.

خزاعی ضمن بیان این خبر تصریح کرد: هدف از تشکیل این شورا توسعه اخلاق حرفه‌ای در سینمای کشور و صیانت از حقوق سینماگران خواهد بود. 

معرفی اعضای شورای اخلاق حرفه‌ای سینما

رئیس سازمان سینمایی در ادامه به معرفی اعضای «شورای اخلاق حرفه‌ای سینما» پرداخت و گفت: کارشناسان رسمی، مشاوران خانواده قوه قضایه و انسیه شاه حسینی نویسنده و کارگردان سینما، دکتر مائده چیت ساز عضو حقوقدان به معرفی مرکز وکلا، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، مشاور اصناف رئیس سازمان، مدیران کل حراست و حقوقی سازمان سینمایی، معاون نظارت و ارزشیابی و مدیرعامل خانه سینما اعضای این شورا خواهند بود. 

تشکیل کمیته بانوان اولین ماموریت شورای اخلاق حرفه‌ای

وی افزود: اولین ماموریت «شورای اخلاق حرفه‌ای سینما» ایجاد کمیته بانوان متشکل از یک عضو حقوقدان، دو فیلمساز زن، یک جامعه‌شناس و یک روانشناس خواهد بود. این افراد وظیفه دارند مسائل و مشکلات بانوان سینماگر و حواشی پیش آمده را مورد بررسی قرار داده و برای رسیدگی به آنها به طور عاجل و قاطع اقدام نمایند و سپس، نتیجه بررسی‌ها و پیگیری‌های خود را به شورا گزارش دهند. 

انتظار بیشتر از شورای صیانت خانه سینما

خزاعی خاطر نشان کرد: لزوم رعایت اخلاق حرفه‌ای در سطوح مختلف سینما و پیگیری نگرانی‌ها و دغدغه‌های بانوان فعال در این عرصه از اهمیت بسیاری برخوردار است. از همکارانم در خانه سینما انتظار دارم فعالیت های شورای صیانت این نهاد صنفی را به شکل جدی‌تری دنبال کنند و علاوه بر رسیدگی و بررسی اصولی مشکلات موجود، برای احقاق حقوق سینماگران در زمینه‌های مختلف قاطعانه ورود نماید. 

وی اضافه کرد: اهتمام به منزلت فرهنگی و اجتماعی سینماگران و پیگیری حقوق این عزیزان به طور قطع دغدغه‌ جدی همکاران خانه سینما و صنوف متبط است. در عین حال، این انتظار وجود دارد تا کمیته صیانت خانه سینما که هدف از شکل گیری آن «حفظ شأن فرهنگی و هنری دست اندرکاران سینما به منظور صیانت از حیثیت حرفه‌ای آن‌ها» است، فعالیت‌های خود را دوباره از سرگیرد و به مشکلات درون صنفی و نیز، به صورت گسترده‌تر، معضلات مبتلابه خانواده سینِما و صنوف با قاطعیت ورود کند. لازم به ذکر است که به منظور ایجاد هم‌افزایی هر چه بیشتر، نماینده‌ای از سوی سازمان سینمایی در کنار اعضای این کمیته حضور پیدا خواهد کرد. همچنین، از حضور بانوان فعال در عرصه سینما به دلیل درک محرمانه‌تر و عمیق‌تر آن‌ها از این گونه مسائل به طور موثرتری استفاده می شود. 

همکاری سازمان سینمایی و مرکز وکلا و مشاوران خانواده قوه قضایه

رئیس سازمان سینمایی اعلام کرد: سازمان سینمایی با همکاری مشاوران خانواده قوه قضایه، مرکز وکلا و کارشناسان رسمی با هدف احیای حقوق خانواده سینما ظرفیتی را به وجود آورده است تا سینماگران آسیب دیده به منظور پیگیری و رسیدگی به حقوق خود از پشتیبانی و کمک مشاوران خانواده قوه قضایه، کارشناسان رسمی، مشاوران و کارشناسان مرکز وکلا و وکلای معاضدتی برخوردار شوند.

خزاعی تاکید کرد: سازمان سینمایی با تاکید بر سه اصل استانداردسازی، عدالت محوری و قانون گرایی دفاع و حفظ‌ شان و حیثیت بانوان فعال در عرصه سینما را وظیفه خود می‌داند.