انسیه خزعلی در مراسم هفته ملی سلامت بانوان ایران حضور پیدا کرد

به گزارش جهان بانو، مراسمی به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان ایران، به همت دانشگاه شهید بهشتی و با همکاری معاونت امور زنان و خانواده، با حضور معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اساتید و متخصصان این حوزه در ۲۵ مهرماه برگزار شد. معاون امور زنان و خانواده […]

هفته ملی سلامت بانوان

به گزارش جهان بانو، مراسمی به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان ایران، به همت دانشگاه شهید بهشتی و با همکاری معاونت امور زنان و خانواده، با حضور معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اساتید و متخصصان این حوزه در ۲۵ مهرماه برگزار شد.


معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با اشاره بر اهمیت سلامت بانوان اظهار کرد: لازم است که سلامت بانوان در ابعاد گوناگون مورد توجه قرار گیرد و باید در این زمینه برنامه ها و لوایحی را در بخش قانون گذاری پیش بینی کنیم تا بتوانیم زیربنای سلامت بانوان را گسترش و افزایش دهیم. به همین دلیل لازم است که برنامه ای مخصوص برای سلامت روان زنان هم در نظر بگیریم، زیرا اثرگذاری روح و روان انسان بر بدن، خانواده و فرزندان خانواده قابل مشاهده است.


دکتر خزعلی افزود: زندگی بانوان سرپرست خانوار از اهمیت بسیاری برخوردار است. حتی در صورت سرپرست خانواده نبودن برخی از زنان، باز هم آن ها محور اصلی تغذیه سالم و زندگی پاک یک خانواده محسوب می شوند و لازم است که به سلامت این بانوان که موجب رشد سلامت در زمینه های مختلف زندگی خانوادگی می‌شود، به طور ویژه توجه داشت.


وی تصریح کرد: در مراسم بانوان روستایی آمارهایی ارائه شد و با توجه به آن ها به نظر می رسد هر جایی که بانوان روستایی بیشتر در عرصه کار وارد شده اند، بازدهی هم ۲۰ درصد افزایش یافته است. به هر روی، توجه به سلامت این بانوان موجب عدم مهاجرت به شهرها، شکوفایی تولید و ماندگاری روستاها شده است و این موضوع شایسته قدردانی است. باید به این نکته نیز توجه کرد که برخورداری بانوان روستایی در مناطق مختلف کشور از بیمه سلامت و بهداشت از ۵ درصد در سال ۵۷ به عدد ۹۷ درصد رسیده است  و اگرچه که این موضوع باعث خوشنودی است، اما هنوز کافی نیست و باید بانوان روستایی، عشایر و همه زنان را تحت پوشش انواع بیمه ها قرار بدهیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور اضافه کرد: در سفرهای استانی ضرورت توجه بیشتر و رسیدگی به امور بانوان عشایر کاملا قابل مشاهده بود، زیرا با وجود شرایط خاص و سختی که بر زندگی آن ها حکم فرماست، زمینه برخورداری از سلامت آنگونه که شایسته است برای آنان فراهم نیست و این مشکل نیازمند راهکاری اساسی است.

دکتر خزعلی تاکید کرد: کرونا مسئله جدی این روزها است. امروز به نام سلامت زنان و بهداشت روانی نامگذاری شده است. این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که زنان از نظر روانی و روحی بیشتر در معرض آسیب هستند و لازم است که مورد توجه ویژه قرار گیرند. در این خصوص، ذکر این نکته ضروری است که بر اساس تحقیقات انجام شده در دوران کرونا آسیب‌هایی مانند افسردگی، استرس و بی‌اشتهایی در میان مردان ۱۰ درصد و در زنان ۲۷ درصد بوده است.

وی اضافه کرد: همچنین قابل توجه است که آسیب های روانی در افراد زیر ۵۰ سال در گروه مردان بالای ۴۰ درصد و در بانوان به بالای ۶۰ درصد رسیده است. این موارد نشان دهنده این است که این آسیب ها بیشتر به سمت زنان کشیده شده است و لازم است راهکارهایی مناسب از جانب حاکمیت و مراکز متولی سلامت برای آن‌ها تدارک دیده شود.


معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور بیان کرد: این مسئله صحیح است که آمار مرگ و میر در آقایان بیش از بانوان است، اما آسیب و ضربه ای که در نتیجه این اتفاق رخ می دهد، به زندگی خانوادگی و بانوان این آقایان وارد می‌شود. با این اتفاق بانوان سرپرست خانوار افزایش پیدا می کنند و شاید بتوان با تغذیه سالم و تغییر در سبک زندگی، با بسیاری از مرگ و میرها مقابله کرد.


دکتر خزعلی با ابراز امیدواری به وجود افراد متخصص و کاردان در این زمینه و همکاری و کمک آن ها، تصریح کرد: لازم است که از نظر روحی و روانی، جسمی و اجتماعی برای سلامت بانوان برنامه هایی را به صورت اجرایی و عملیاتی داشته باشیم و در این مسیر از نظرات و ارائه راهکارها به وسیله نخبگان و صاحب نظران استقبال می کنیم.

لازم به ذکر است که در پایان این مراسم از مدافعان سلامت و کادر درمان، تجلیل و قدردانی شد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی معاونت امور زنان و خانواده