انسیه خزعلی: تا به امروز سیاست زدگی به شدت در معاونت زنان حکم فرما بوده است

به گزارش جهان بانو، نخستین نشست معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهور با دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی به همت بسیج دانشجویی این دانشگاه ۱۲ مهرماه برگزار شد. انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهور ضمن اشاره به اهداف کلی این معاونت، اظهار کرد: یکی از اشکالات جدی که متاسفانه ما با آن […]

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در دانشگاه الزهرا(س)

به گزارش جهان بانو، نخستین نشست معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهور با دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی به همت بسیج دانشجویی این دانشگاه ۱۲ مهرماه برگزار شد.

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهور ضمن اشاره به اهداف کلی این معاونت، اظهار کرد: یکی از اشکالات جدی که متاسفانه ما با آن رو به رو هستیم، این است که تا به امروز سیاست زدگی به شدت در این معاونت حکم فرما بوده است.

وی افزود: یکی از اشکالات معاونت زنان و خانواده ریاست جمهور، تشریفاتی بودن و نداشتن قدرت اجرایی بوده است. البته من نمی‌گویم که معاونت زنان و خانواده باید به بخش اجرایی هم ورود کند؛ بلکه این معاونت می‌تواند در بخش نظارت بر اجرا و پیگیری آن بسیار قدرتمندتر از وضعیت فعلی عمل کند و بازو‌هایی در این مسیر داشته باشد تا به طور مستقیم تاثیر برنامه ریزی‌های خود را مشاهده، رصد و پیگیری کند.

خزعلی تصریح کرد: در حوزه زنان و خانواده آسیب‌هایی وجود دارند و کتمان نمی کنیم که کم هم نیستند و به همین دلیل در مسائل زنان تلاش می‌کنیم تا جایی که امکان دارد ابتدا به بحث ترمیم و بازسازی بپردازیم.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهور تشریح کرد: باید بتوانیم حداقل، آسیب‌های موجود در حوزه زنان را کنترل کنیم و سپس به وسیله بازسازی و ترمیم، به کاهش این آسیب‌ها بپردازیم. در هر صورت ما نمی‌توانیم بگوییم که این آسیب‌ها را به طور کامل از بین خواهیم برد، چون از بین بردن آسیب‌ها به طور کامل کار سختی است. پس از این مرحله ما بایستی ارتقا و رشد را در سطح زن و خانواده با استفاده از شاخص‌هایی که تعریف خواهیم کرد و با نظر به الگو و مدل سوم برای زنان و نیز نگاه به سبک زندگی اسلامی و ایرانی تعریف کنیم و در آخر در مسیر تعالی و جایگاه آرمانی زنان قدم برداریم.

وی در ادامه گفت: برای ورود زنان به حوزه بین الملل برنامه هایی وجود دارد. ما در این حوزه برای جهان اسلام و به طور کلی کشورهای دنیا حرف برای گفتن داریم و این در حالی است که ما را در جهان به گونه‌ای دیگر نشان داده و شناسانده اند.

خزعلی اضافه کرد: ما نسبت به غرب در موضع مطالبه‌گری قرار داریم، زیرا با وجود پایمال شدن بسیاری از حقوق زنان و کودکان در همه کشورهای جهان، این وضعیت را علیه ما تبلیغ می‌کنند و ما نیز نتوانسته ایم هیچ کار مناسبی انجام دهیم.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهور خاطر نشان کرد: ما باید توانایی و فداکاری‌های زنان کشورمان را در عرصه‌های مختلف از جمله حضور در جنگ و نیز حضور در عرصه های مختلف علمی، ورزشی و هنری به کشورهای دنیا نشان دهیم.

وی ضمن اشاره به این مسئله که به زنان ورزشکار ما بها داده نشده است، بیان کرد: بنده در دیداری که با خانم هاشمیه داشتم از وضعیت او متاثر شدم، چرا که خانم هاشمیه با وجود اینکه موفق به کسب مدال طلا شده اند، شرایط زندگی مناسبی ندارند. به هر حال سوال بنده این است که آیا وضعیت مردان هم به همین منوال است؟

خزعلی در ادامه افزود: متاسفانه ستاد ملی زن و خانواده تا به امروز فعال نبوده و این در حالی است که مطالبه رهبر معظم انقلاب این بوده است که نگاه ما به مسائل زنان فرا قوه‌ای باشد و زنان نیز مسائل شان را شخصا پیگیری کنند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهور تشریح کرد : در حوزه زنان قوانین کم نیستند. متاسفانه صندوقی که ۱۶ سال پیش برای ازدواج جوانان در نظر گرفته شده، تاکنون اجرایی نشده است. معتقدم اگر همین قوانین را هم اجرا کنیم بسیار جلو هستیم. امیدوارم بتوانیم بعضی از این قوانین را به مرحله اجرا برسانیم.

وی اضافه کرد: ممکن است رئیس جمهور به این دلیل احساس وظیفه کرده و به مرحله اجرا وارد شده است که در این حوزه عدم فعل‌هایی در دستگاه‌های اجرایی وجود داشته، به گونه‌ای که قوانین همگی خاک خورده و مسکوت مانده اند و به مرحله اجرا و عمل نرسیده اند. ما امیدواریم بتوانیم برخی از این موارد را اجرایی کنیم.

خزعلی با بیان اینکه برخی از دوستان گفتند به کسانی که طالب حقوق زنان هستند، انگ فمنیست زده می‌شود، گفت: چارچوب و الگوی سوم ما مشخص است، اما متاسفانه برداشت‌هایی وجود دارد. ما نظرات رهبر انقلاب آیت الله خامنه ای و امام خمینی(ره) را ملاک برنامه‌هایی که در پیش رو داریم قرار می‌دهیم، چون در برداشت‌ها و تفسیر‌ها نظرات متفاوتی وجود دارد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهور تصریح کرد: ما وظیفه داریم اسلام را آن گونه که هست معرفی کنیم و در اجرا به کار بگیریم، نه اینکه اعمال سلیقه کنیم. به هر حال گاهی اوقات مشاهده می شود که ما به سلیقه‌های خود رنگ اسلامی می‌دهیم و این مسئله‌ای است که باید از آن پرهیز کرد.

وی تاکید کرد: در خاطره‌ای که بنده در مورد حق طلاق به آن اشاره کردم، دو برداشت متفاوت و متضاد به وجود آمد؛ به گونه‌ای که یکی نسبت فمنیستی و یکی هم نسبت کودک همسری به این حرف بنده داد و این یعنی اینکه ما با نگاه خودمان هر موضوعی را برداشت و تفسیر می‌کنیم. در حالی که یک بحث جامع در رابطه با ازدواج دختران، هدف من از بیان این خاطره بود. ما باید در موضوع ازدواج بلوغ فکری، جنسی و بلوغی که به طور کلی بتواند عهده دار یک زندگی باشد را در نظر بگیریم.

خزعلی با بیان اینکه بحثی را که در مورد حق طلاق مطرح کرده، فرمایش امام بوده است، خاطر نشان کرد: من این موضوع را زمانی که در سن ازدواج بودم، در مدرسه فیضیه از زبان امام شنیدم و به این دلیل که این موضوع طرح امام بود، دوست داشتم در زندگی خودم هم باشد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهور به اهمیت مباحث حقوقی در حوزه زنان اشاره کرد و اظهار کرد: خوشبختانه رئیس قوه قضائیه نسبت به مسائل حقوقی زنان نگاه مثبتی دارد و البته ما نیز پیگیر اجرایی شدن این قوانین هستیم تا به مرحله اجرا برسند. البته رهبر معظم انقلاب بر اجرای عدالت و تهیه پیوست عدالت در همه مسائل تاکید دارند. این عدالت باید شامل همه اعضای خانواده شود. به این ترتیب اگر ظلمی به مردان هم بشود، ما باید از آن جلوگیری کنیم.

وی با دعوت از صاحب نظران و فعالان حوزه زنان برای همکاری و کمک به معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، اضافه کرد: این دولت، دولت مردم است و مردم در این دولت باید مجری، ناظر و منتقد باشند.

خزعلی تصریح کرد: رئیس جمهور به برنامه ریزی در حوزه آسیب‌های زنان تاکید دارند و اهمیت بسیاری می دهند. در صورت کار جهادی به کمک یکدیگر، می‌توانیم بخش زیادی از مشکلات در حوزه زنان را حل کنیم. به هر روی بنده از اینکه برخی از زنان و کودکان کشورمان با آسیب مواجه هستند، متاثر شده ام.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهور خاطر نشان کرد: دشمن تلاش می‌کند تا به وسیله ناامیدی و افسرده کردن جامعه را دچار فروپاشی کند. من در سفر خود به یاسوج زنان فرهیخته و توانمندی را دیدم و احساس کردم که چرا ما از ظرفیت این زنان استفاده نکرده ایم و فرصت سوزی می‌کنیم. با این وجود تصمیم ما این است که از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم و بهره مند شویم.

وی افزود: در معاونت زنان و خانواده حتما از افراد متخصص استفاده می کنیم، زیرا گماشتن افراد فاقد تخصص در مسئولیت‌ها بیانگر عدم تعهد است و تزاحم نقش‌ها باید به تضارب نقش‌ها تبدیل شود.

خزعلی با بیان اینکه برخی مسائل در حوزه زنان همچون خودکشی، بزرگنمایی می شود، اضافه کرد: معمولا حمله تبلیغاتی دشمن موجب می‌شود که خودکشی زنان در برخی از مناطق بزرگنمایی شود و این در حالی است که پس از بررسی متوجه می‌شویم که تعداد خودکشی پسران حداقل در مقاطعی از دختران بیشتر بوده است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهور با اشاره به اهمیت خوابگاه‌های دانشجویی دختران، بیان کرد: باید در حوزه خوابگاه‌های افراد متاهل برنامه ریزی شود. بنده با توجه به سابقه حضور در دانشگاه الزهرا (س) این را می‌توانم بگویم که یکی از بهترین خوابگاه‌های کشور در دوره ریاست بنده ساخته شده است، به گونه‌ای که این خوابگاه با هیچ خوابگاهی در سطح کشور قابل مقایسه نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه هر کجا حقوق پرداختی به زنان نسبت به مردان کمتر است به او گزارش کنند، گفت: زنان سرپرست خانوار از اقشار آسیب‌پذیر در کشورمان به شمار می‌روند و ما نیز به دنبال حل مشکلات این زنان هستیم، چرا که به تعبیر رهبر معظم انقلاب زنان سرپرست خانوار عائله حکومت هستند و ما باید پیگیر مشکلات آن‌ها باشیم.

خزعلی تصریح کرد: مسائلی همچون طلاق، حوادث و تجرد قطعی موجب افزایش زنان سرپرست خانوار شده اند و باید به طور عزتمندانه برای این بانوان زمینه اشتغال به وجود آوریم و از طرفی اگر بودجه دولت اجازه بدهد، یا همه این زنان را بیمه کنیم و اگر نتوانستیم کسانی را که دارای چند فرزند هستیم، تحت پوشش بیمه قرار دهیم.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهور با اشاره به زنان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، اظهار کرد: اگر ما بتوانیم این زنان را بیمه کنیم کار بزرگی انجام شده است.

وی بیان کرد: ما تصمیم داریم در معاونت زنان هر دو هفته یکبار از صاحب نظران دعوت کنیم و نظرات آنان را در باره مسائلی که بانوان ما به آن ها دچار می شوند بشنویم. اینکه مقداری وام و جهیزیه تهیه کنیم، راه حل ازدواج نیست. بسیاری از مسائل مرتبط با ازدواج جوانان از مقوله فرهنگ است و باید در این رابطه کاری از همین جنس صورت بگیرد. مثلا یکی از دلایلی که در حال حاضر موجب افزایش سن ازدواج شده و از آسیب‌های جدی جامعه ما محسوب می‌شود، عدم مسئولیت پذیری است.

خزعلی افزود: بحث در مورد تبدیل معاونت زنان و خانواده به وزارت زنان از مدت‌ها پیش وجود داشته و ما امیدوار هستیم که هر آنچه بهتر است اتفاق بیفتد. با این وجود من می‌خواهم که در این موضوع همچنان بحث‌های گفتمانی ادامه داشته باشد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهور خاطر نشان کرد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که تبدیل شدن این معاونت به وزارتخانه به نوعی محدودیت نیز هست، زیرا هنگامی که این معاونت به وزارتخانه تبدیل می شود، این وزارتخانه بودجه معینی دریافت می کند و باید با همان بودجه خاص به مسائل زنان بپردازد. در حالی که مسائل زنان در تمام وزارتخانه‌ها اعم از وزارت ارشاد، آموزش و پرورش، وزارت کار و همچنین کمیته امداد و دیگر نهاد‌ها وجود دارد و این محدود شدن باعث می‌شود که وزارت زنان آن گونه که می‌خواهد نتواند کاری انجام دهد.

وی اضافه کرد: بنده معتقدم مهم‌تر این است که معاونت زنان و خانواده قوی شود، بازو‌های اجرایی قوی پیدا کند و علاوه بر این، نظارت اجرایی قوی تری نیز داشته باشد. معاونت زنان و خانواده باید پیگیر اجرای برنامه ریزی‌های خود در وزارتخانه‌ها باشد و مدام برنامه‌های این وزارتخانه‌ها را رصد کند. پیشنهاد ایجاد وزارت زنان وجود دارد و قرار است راجع به آن بحث شود و اگر هم لازم باشد به مجلس می‌رود.

خزعلی تاکید کرد: آموزش دختران اولویت ماست و در سفر‌هایی هم که به استان‌های مختلف انجام شده، اعتبارات خوبی به این حوزه اختصاص یافته است. در اواخر دولت دوازدهم آئین نامه‌ای ابلاغ شد که در تبصره آن اشاره شده بود تا کارنامه به ولی دانش آموز داده شود، ولی قید نشده بود که در صورت جدا شدن کارنامه به ولی سرپرست داده شود، با این وجود بنده این موضوع را در هیئت دولت مطرح کردم و رئیس جمهور نیز دستور پیگیری داد و در نهایت این موضوع حل شد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهور با اشاره به تاکید رئیس جمهور بر چند صدایی نخبگانی تصریح کرد: در معاونت زنان چند صدایی نخبگان مدنظر ماست و ما به هیچ عنوان نمی‌خواهیم نگاه سیاسی داشته باشیم؛ با این وجود در این معاونت به روی عزیزان باز است و البته دائما هم گروه‌های مختلف به ما مراجعه می‌کنند.

منابع: خبرگزاری دانشجو و خبرگزاری آنا