انتقاد نماینده مجلس شورای اسلامی از عدم استفاده از ظرفیت بانوان در پست های مدیریتی

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: ما می‌توانیم از ظرفیت بانوان در کنار ظرفیت مدیریتی آقایان به عنوان یک ظرفیت مکمل، خوب و تمام کننده استفاده کنیم و از اینکه انتخاب یا انتصاب ما بر اساس معیار جنسیت باشد، پرهیز کنیم.

انتقاد نماینده مجلس شورای اسلامی از عدم استفاده از ظرفیت بانوان در پست های مدیریتی

به گزارش جهان بانو، فاطمه محمدبیگی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در رابطه با عملکرد دولت سیزدهم در حوزه مدیریت زنان و میزان رضایت فراکسیون زنان مجلس از عملکرد دولت در این حوزه در بازه زمانی هفت ماهه ای که از آغاز به کار دولت گذشته است، اظهار کرد: براساس جهان‌بینی که ما در دین مبین اسلام در خصوص وظایف بانوان داریم، نخستین وظیفه خانم‌ها تربیت نسل، مادری و همسری است، اما در کنار انجام وظایف خانوادگی می‌توانند در سطوح مختلف سیاسی، اقتصادی، علمی، اجتماعی و فرهنگی به فعالیت بپردازند.

محمدبیگی اضافه کرد: بانوان در جامعه اسلامی می‌توانند نقش مادری خود را به خوبی ایفا کنند و نیز راهبری جامعه به سوی ایجاد تشکل‌های جدید و فرآیندهای نوین و فرهنگسازی و ایجاد روحیه جهاد و نهضت را داشته باشند. زنان همواره در طول انقلاب اسلامی پرچمدار بوده اند، چه در دوران جنگ تحمیلی و چه در زمان نهضت ۱۵ خرداد این زن‌ها بوده اند که به تشویق مردان می پرداختند و آن ها را به جبهه‌ها می فرستادند. لذا باید گفت که در نتیجه همین تلاش‌ها بود که امام خمینی(ره) فرمودند زنان در انقلاب اسلامی نقش بسیار مهمی ایفا کرده اند.

وی خاطر نشان کرد: بانوان ما پس از پایان جنگ تحمیلی نیز در زمینه فعالیت‌های اجتماعی، علم و فناوری به ایفای نقش پرداختند و فعالیت های مهمی را انجام دادند؛ بنابراین نمی توان حوزه مدیریتی کشور را جنسیتی کرد و این طرز تفکر در باورهای اسلامی وجود نداشته و شاخص و مبنا در خصوص انتخاب و انتصاب افراد شایسته‌سالاری است. لازم به ذکر است که درصدبندی کردن و اینکه بگوییم میزان کرسی‌های مدیریتی برای بانوان بیشتر باشد و یا مشخص کردن سهمیه که این تعداد از مدیران حتما خانم باشند، موردنظر ما نیست.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: با این وجود مسئله ای که در حال حاضر موجب گلایه‌مندی ما از دولت محترم شده است، عدم توجه به ظرفیت‌های بسیار چشمگیر بانوان در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و علمی و نیز حوزه‌های مدیریت عالی، میانی و مسئولیت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران است.

محمدبیگی به تبعیض‌هایی که در مقایسه با مردان نسبت به زنان اعمال می‌شود اشاره کرد و گفت: بانوان ما همواره در کنار مردان به ایفای نقش پرداخته و وظایف خود را انجام داده اند.  با این وجود در مواردی دیده شده است که در مقابل یک خانم، یک آقا مسئولیتی را عهده دار می‌شود که از نظر رتبه عملکردی، کارکردی و علمی ممکن است که در مرتبه پایین‌تری نسبت به آن خانم قرار داشته باشد. در چنین مواردی معمولا ظرفیت‌های مدیریتی خانم‌ها مشاهده نمی‌شود و یا از سوی آقایان به دلیل زن بودن نادیده گرفته شده و کنار گذاشته می‌شود. چنین چیزی قابل پذیرش نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید به این موضوع توجه کرد که ما در چند ماهه نخست دولت سیزدهم استفاده از ظرفیت‌ بانوان را چندان مشاهده نکردیم، به جز یکی دو مورد اندک. متاسفانه باید گفت که عمده ظرفیت‌های مدیریتی بانوان به فراموشی سپرده شده است. ما معتقدیم که در صورت نادیده گرفتن فرهنگی و اجتماعی حقوق زنان شایسته در عرصه‌های فرهنگی و مدیریتی ممکن است در آینده جامعه با آسیب هایی مواجه شود. هنگامی که بانوان به اداره امور می‌پردازند معمولا وظیفه شناس، دقیق و حساس هستند و بسیاری از مطالعات و پژوهش‌های علمی نشان داده است که بانوان کمتر به فساد اداری و مالی دچار می‌شوند. همچنین برگزاری پویش‌های مختلف نشان دهنده آن است که زنان می‌توانند در فرآیندهای دسته‌جمعی بسیار موفق‌تر عمل کنند.

وی بیان کرد: همچنین در حوزه فرهنگسازی باید گفت خانمی که مدیر است، فرهنگ مدیریت را در خانواده انجام می‌دهد و در زمینه ترویج موضوعات فرهنگی و هنجارهای اجتماعی بانوان فعال‌تر هستند و با نشاط بیشتری به فعالیت می‌پردازند؛ بنابراین ما می‌توانیم از این ظرفیت در کنار ظرفیت مدیریتی آقایان به گونه ای خوب، مکمل و تمام‌کننده استفاده کنیم و از اینکه انتخاب یا انتصاب ما جنسیتی باشد، پرهیز کنیم.

محمدبیگی عنوان کرد: خوب است که از تمام توان مردان و بانوان نظام اسلامی در راستای به بار نشستن تمدن نوین اسلامی و بیانیه گام دوم استفاده شود؛ آیت الله خامنه ای در این بیانیه موضوع ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی و استفاده از ظرفیت جوانان را مورد تاکید قرار داده اند. باید به این نکته توجه کرد که طبیعتا بسیاری از جوانان ما خانم‌ها هستند و ما نباید این ظرفیت‌های جوان را نادیده بگیریم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت معرفی الگوی زن تراز مسلمان توسط جمهوری اسلامی، خاطر نشان کرد: امیدوارم که جمهوری اسلامی ایران نمونه بارز تربیتی زن مسلمان تراز انقلاب اسلامی را در دنیا نشان بدهد و رهنمون کننده زنان به پوشش و فرهنگ عفاف و حجاب اسلامی باشد. زنانی که هم می‌توانند چادر سر کنند و باحجاب باشند، هم با فرزندآوری و فرزندپروری در کنار فعالیت‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، دانشگاهی و … به دنیا نشان دهند که با حفظ اصول شرعی اسلامی می‌شود بهترین زندگی‌ها را به وجود آورد.