الهام فرهمند: ۵۰ درصد از حضور من اینجا و در اردوی تیم ملی به دلیل حمایت‌های همسرم است

به گزارش جهان بانو، الهام فرهمند ۴ ماه و نیم پیش مادر شد و اکنون به اردوی تیم ملی فوتبال دعوت شده و با دخترش در این اردو حضور دارد. وی به صعود تیم ملی فوتبال زنان به جام‌جهانی امیدوار است. الهام فرهمند هم فوتبالیست است و هم مادر. این بانوی فوتبالیست اول فصل سال […]

الهام فرهمند:۵۰ درصد از حضور من اینجا و در اردوی تیم ملی به دلیل حمایت‌های همسرم است

به گزارش جهان بانو، الهام فرهمند ۴ ماه و نیم پیش مادر شد و اکنون به اردوی تیم ملی فوتبال دعوت شده و با دخترش در این اردو حضور دارد. وی به صعود تیم ملی فوتبال زنان به جام‌جهانی امیدوار است.

الهام فرهمند هم فوتبالیست است و هم مادر. این بانوی فوتبالیست اول فصل سال جاری با باشگاه ذوب‌آهن قرارداد بست و دوباره فوتبال را شروع کرد. این اقدام او تعجب برانگیز بود، چرا که دخترش تازه به دنیا آمده بود و عجیب بود که چطور می‌خواهد در لیگ بازی کند. با این وجود اکنون فرهمند در اردوی تیم ملی حضور دارد و مانند تمام بازیکنانی که در اردو هستند، این آرزو را دارد که با تیم ملی فوتبال بانوان در جام ملت‌های آسیا بازی کند. لازم است تا این بانوی فوتبالیست برای پوشیدن پیراهن تیم ملی بیش از دیگران تلاش کند، چرا که تصور می‌کند با یک سال عدم حضور در تیم ملی از بقیه عقب کمی افتاده است. اما آیا او می‌تواند با دختری که هنوز به ۶ ماهگی نرسیده، در مسابقات جام ملت های آسیا حضور پیدا کند؟

*بیشتر ورزشکاران زن پس از ازدواج مجبور می‌شوند از ورزش حرفه‌ای خداحافظی کنند چه برسد به اینکه فرزنددار شوند. چه شد که شما تنها چندماه پس از زایمان فعالیت در ورزش فوتبال را از سر گرفتید و حتی به حدی رسیدید که به اردوی تیم ملی هم دعوت شدید؟

من از همان ابتدا که باردار شدم، تصمیم داشتم تا به ورزش برگردم و به همین دلیل تمریناتم را انجام می‌دادم. ابدا به این موضوع فکر نمی‌کردم که به دلیل به دنیا آمدن فرزندم مجبور شوم ورزش را رها کنم. تا یک‌ ماه پیش از زایمان به انجام ورزش می‌پرداختم. باشگاه می‌رفتم و وزنه می‌زدم. خودم تصور می‌کردم که می‌توانم فوتبال بازی کنم اما پزشکم این کار را صلاح ندید. می‌گفت ممکن است که توپ به شکمم بخورد و بچه آسیب ببیند.

*پس از زایمان هم خیلی زود تمریناتتان را از سر گرفتید، این کار سخت نبود؟

حدودا ۲ ماه به استراحت پرداختم و بعد سر تمرین حاضر شدم. در دوران بارداری ۱۶ کیلو وزن اضافه کرده بودم. اوایل راه رفتن هم برایم سخت بود، خیلی سنگین شده بودم و البته چنین چیزی طبیعی بود اما این وضعیت رفته رفته بهبود پیدا کرد. تمرینات فوتبال و بدنسازی را با هم شروع کردم. روزهای اول تنها ضربات پاس و بغل پا را تمرین می‌کردم و نمی‌توانستم وارد کارهای گروهی شوم. خدا را شکر حالا وضعیت خوب است و اضافه‌وزن هم ندارم. با ذوب‌آهن در لیگ بازی کردم و اکنون به تیم ملی دعوت شدم.

*ممکن است که برای بازی‌های تیم باشگاهی مشکل خاصی نداشته باشید. اما در اردوهای تیم ملی چطور مراقب دخترتان هستید؟

دخترم آرنیکا را با خودم به تهران و اردوی تیم ملی آورده‌ام. یکی از دوستانم در اردو حضور دارد و در ساعاتی که من در حال انجام تمرین هستم، مواظب اوست و از او مراقبت می‌کند.

*موقع بازی یا تمرین ذهنتان درگیر بچه نیست؟

اوایل دغدغه فکری زیادی داشتیم و اذیت می‌شدم. شیرخشک نمی‌خورد و دائما فکرم پیش او بود. موقع تمرین، خانواده‌ام دخترم را کنار زمین می‌آوردند تا اگر شیر خواست من بتوانم از زمین بیرون بیایم و کنارش باشم. حالا ۴ ماه و نیمه است و شیر خشک هم می‌خورد. با این وجود هر مادری در هر شرایطی استرس دارد و نگران حال فرزندش است.

*اگر برای تیم ملی انتخاب شوید، چه می‌کنید؟ مسابقات جام ملت‌های آسیا در هند برگزار می‌شود. با این وجود آرنیکا را هم با خودتان خواهید برد؟

هنوز انتخاب شدن بنده مشخص نیست. دخترم هم خیلی کوچک است و سخت است که شب‌ها کنار من نباشد. رقابت های جام ملت‌های آسیا نیز ۲۰ روز را به خود اختصاص می‌دهد.

*نگران نیستید به دلیل این شرایط از تیم ملی کنار گذاشته شوید؟

در صورت انتخاب شدن، دوست دارم و مایل هستم تا دخترم در کنارم حضور داشته باشد. اما فدراسیون تصمیم‌گیرنده است و باید صحبت کنیم. در حال حاضر چیزی مشخص نیست.

*اگر همسر شما حسین پاپی بازیکن فوتبال نبود و حس شما را به این رشته ورزشی درک نمی‌کرد، ممکن بود که نتوانید با بچه ۴ ماهه به اردوی تیم ملی برسید.

دقیقا همینطور است که می‌گویید. هر کس دیگری جای حسین بود ممکن بود حمایت نکند و حتی در این مسیر مانع به وجود آورد. حسین است که بیشتر از همه به من انگیزه می‌دهد، حواسش به انجام تمرینات و تغذیه من است، هر مسئله کوچکی که رخ می‌دهد، پیگیر است که به فیزیوتراپی بروم و… ۵۰ درصد از حضور من اینجا و در اردوی تیم ملی به دلیل حسین و حمایت‌هایش است.

*در نگهداری فرزندتان هم کمک می‌کند؟

پدرها دخترانشان را بسیار دوست ‌دارند و حسین هم مثل همه پدرها عاشق دخترش است. هر گاه به کمک احتیاج داشته باشم، حضور دارد .

*از وضعیت خودتان و اردوی تیم ملی راضی هستید؟ شرایط اردو برای ایجاد آمادگی و حضور در مسابقات آسیایی در حد مطلوبی قرار دارد؟

شرایط بچه‌ها خوب است و بدن‌هایشان برای مسابقات از آمادگی برخوردار است و تنها لازم است که در بازی به هماهنگی برسند. باید گفت که متأسفانه تا به حال بازی تدارکاتی نداشته‌ایم. درباره شرایط خودم هم باید بگویم که هنوز از نظر آمادگی بدنی به بچه ها نرسیده ام. ۴۰ روز فرصت هست، با مربی بدنساز تیم صحبت کرده‌ام تا با انجام تمرینات اختصاصی به کمک وی، بتوانم به شرایط مطلوب برسم.

*رقبای زیادی دارید و کار راحتی در پیش ندارید.

همه بچه‌ها خوب هستند. سطح تفاوت بازیکنان بسیار کم است و هیچ کس نمی‌تواند اطمینان داشته باشد که به تیم ملی دعوت می‌شود یا نه. شرایط بنده نیز به دلیل فرزنددار شدن چند برابر سخت‌تر از دیگران است. در صورت انتخاب شدن با تیم خواهم رفت و اگر هم انتخاب نشدم، اینجا می‌مانم و برای موفقیت تیم دعا می‌کنم. امیدوار هستم که تیم ملی با هر بازیکنی که به مسابقات جام ملت های آسیا می‌رود، بهترین اتفاق برایش رقم بخورد.

*چه اتفاقی از نظر شما بهترین است؟

برای تیم ملی فوتبال بانوان کشورمان صعود به جام‌جهانی از نظر بنده بهترین اتفاق است.

*اینکه آرزو است.

امکان صعود وجود دارد. استرالیا میزبان مسابقات جام‌جهانی است و آسیا یک سهمیه بیشتر دارد. کار سختی که ما در پیش داریم، شکست‌دادن هند است.

*برخی از بازیکنان به تیم ملی دعوت شده‌اند اما به اردو نمی‌آیند. در اردو چه خبر است که بعضی‌ها حاضرند از پیراهن تیم ملی بگذررند؟

شرایط اردو بد نیست. باید این موضوع را در نظر گرفت که کمپ و اردو شرایط خاصی دارد. هر روز ۲ جلسه تمرین سخت و فشرده داریم. شاید برخی این توانایی را ندارند که این همه فشار را تحمل کنند. غیراز این، مسئله دیگری در اردو وجود ندارد.

منبع: همشهری آنلاین