اقدامات مرکز پژوهشی مبنا در نشستی با حضور کبری خزعلی بررسی شد

به گزارش‌ جهان بانو، کبری خزعلی، دبیر واحد زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۷ مهرماه در دیدار با رئیس و معاونین مرکز پژوهشی مبنا، عملکرد این مجموعه پژوهشی و تحقیقی پیرامون کلان پروژه‌های نظام، به ویژه‌ موضوع خانواده را تایید کرد و گفت: در جلسات گذشته روش‌های مدرن تربیتی برای تغییر رفتار، آموزش […]

نشست مسئولین مرکز پژوهشی مبنا با مسئولین شورای انقلاب فرهنگی

به گزارش‌ جهان بانو، کبری خزعلی، دبیر واحد زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۷ مهرماه در دیدار با رئیس و معاونین مرکز پژوهشی مبنا، عملکرد این مجموعه پژوهشی و تحقیقی پیرامون کلان پروژه‌های نظام، به ویژه‌ موضوع خانواده را تایید کرد و گفت: در جلسات گذشته روش‌های مدرن تربیتی برای تغییر رفتار، آموزش خانواده، آموزش مبلغان و مشاوران و مباحث مختلف در موضوع آموزش و تربیت به بحث و گفت‌وگو گذاشته شد.

وی اضافه کرد: امروز در مبحث مهم تحکیم خانواده به موضوع استحکام خانواده در راستای ساختارسازی و سیاست‌گذاری می پردازیم. باید به این نکته توجه کرد که مرکز پژوهشی مبنا در این موضوع به ارائه طرح جامع خانواده می‌پردازد.

محمدتقی دشتی، رئیس مرکز پژوهشی مبنا با ارائه طرح جامع خانواده با محوریت مسئول‌سازی پیرامون نهاد خانواده، بیان کرد: ما اعتقاد داریم بدون کارآمد کردن نهاد خانواده نمی‌توانیم عملکرد چندان خوبی در رفع آسیب‌ها و هنجار های جامعه داشته باشیم. بنابراین با این دغدغه، طرح جامع خانواده را در چهار بُعد تشکیل، تداوم، تحکیم و تعالی مورد بررسی قرار داده‌ایم تا منجر به مرحله پنجم تأسیس نهاد متولی خانواده گردد.

در ادامه سید مرتضی میرتبار، مسئول طرح جامع خانواده مرکز پژوهشی مبنا اظهار کرد: انسجام‌ بخشیدن به ساختار نهاد خانواده از اهداف طرح جامع خانواده است و برای نیل به این هدف، اجماع‌سازی میان متولیان و اندیشمندان این حوزه لازم است.

میرتبار افزود: ما اعتقاد داریم که اجماع‌سازی یکی از شاخصه‌های حکمرانی شایسته است. در این طرح، علاوه بر بررسی نهاد خانواده در ابعاد تشکیل، تداوم، تحکیم و تعالی، به موضوعات مختلفی که در حوزه خانواده جای می گیرند، مانند بحران سالمندی، همباشی، تأثیر مشاوران بر افزایش طلاق، نقش وکلا در افزایش طلاق، خشونت، طلاق عاطفی و تأثیر رسانه‌های نوین و موضوعاتی از این قبیل پرداخته‌ شده است.

مسئول طرح جامع خانواده مرکز پژوهشی مبنا گفت: محقق شدن راهکار‌های پژوهشی و راهبردهایی که ذیل موضوعات مرتبط خانواده به‌دست‌آمده است، هنگامی قابلیت اجرا پیدا می کند که یک نهاد منسجم، ناظر، پاسخگو و مسئول داشته باشیم.

همچنین، محمدباقر صدقی، معاون ارتباطات مرکز پژوهشی مبنا با اشاره به اشباع پژوهش ها در این حوزه، تصریح کرد: در حال حاضر زمانی برای از دست دادن نداریم و باید هر چه سریع تر وارد مرحله اقدام و عمل شویم. لذا نخبگان ما در عرصه های دانش و اجرا باید هر چه زودتر در ارتباط با تأسیس نهاد متولی خانواده، اقدام و اجماع کنند و گفتمان ویژه این موضوع را طراحی کنند.

سید سعید هاشمی‌نسب، معاون پژوهشی مرکز مبنا نیز خاطر نشان کرد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مطالبه و گسترش ارزش‌ها مهم‌ترین موضوع باشد و این امر نیازمند نگاه شبکه‌ای در جامعه است. مرکز پژوهشی مبنا در تمام فعالیت‌های خود، تلاش کرده است نگاه شبکه‌ای را حفظ کند.

در پایان این نشست علاوه بر ارائه محصولات راهبردی مرکز پژوهشی مبنا، مصوبات زیر به تصویب رسید:

۱. محوریت شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در ارتباط با قوای سه‌گانه، نهادها و هماهنگی و سیاست‌گذاری در مورد تأسیس نهاد متولی مسئول خانواده.

۲. محوریت مرکز پژوهشی مبنا و ارجاع تمام مؤسسات به این مرکز در مورد تأسیس وزارت خانواده.

۳. هماهنگی دیدار با معاون محترم زنان و خانواده ریاست جمهوری.

۴. هماهنگی جلسه هیئت‌رئیسه محترم مجلس.

۵. کامل کردن طرح جامع ساماندهی نهاد‌های مربوط به خانواده و ایجاد نهاد متولی مسئول.

منبع: خبرگزاری ایکنا