افزایش نرخ افسردگی در بین دانشجویان آلمانی

مصرف داروهای ضد افسردگی در بین دانشجویان آلمانی از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲، ۳۰ درصد افزایش یافته است. دانشجویان بیشتر از افراد شاغل و همسن خود داروهای ضدافسردگی مصرف می‌کنند.

اداره خدمات رفاهی دانشجویان آلمان (Deutsches Studentenwerk) از دانشگاه‌ها خواست تا برای مقابله با بحران سلامت روانی و شیوع افسردگی در بین دانشجویان آلمانی با یکدیگر همکاری کنند. این اداره از دولت‌های ایالتی آلمان خواسته است که برای حل این بحران حمایت مالی بلندمدت انجام دهند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که تقاضا برای مشاوره روانشناسی در سازمان‌های خدمات دانشجویی آلمان افزایش یافته است.

بیاته شاوکینگ، رئیس اداره خدمات رفاهی آلمان در مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس این اداره گفت: دانشجویان امروزه گرفتار بحران‌های روانی هستند، چرا که در حال حاضر بحران‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، بهداشت و آب و هوایی در سراسر جهان وجود دارد. این بحران‌ها باعث افزایش استرس دانشجویان می‌شود.

شاوکینگ افزود: مراکز مشاوره اغلب بر روی موضوعاتی که به صورت مستقیم با مطالعه مرتبط است مانند مقابله با استرس و اهمال‌کاری تمرکز می‌کنند، در حالی که اکثر دانشجویان در مراجعه به مراکز مشاوره علائم اختلالات اضطرابی و افسردگی را نشان می‌دهند. نتایج یک نظرسنجی از دانشجویان در دانشگاه‌های آلمان در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد سلامت روان ۱۶ درصد از دانشجویان با اختلالات بسیاری مواجه است و از این تعداد، ۶۵ درصد دچار بیماری‌های روانی هستند.

براساس گزارش‌ یک شرکت بزرگ بیمه سلامت آلمانی، مصرف داروهای ضد افسردگی در بین دانشجویان آلمانی از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲، ۳۰ درصد افزایش یافته است. دانشجویان بیشتر از افراد شاغل و همسن خود داروهای ضدافسردگی مصرف می‌کنند.

تقاضای خدمات مشاوره روانشناختی به شدت در بین دانشجویان افزایش یافته و برخی از دانشجویان مدت‌های طولانی در انتظار دریافت خدمات در نوبت می‌مانند. به عنوان مثال دانشجویان در شلزویگ-هولشتاین، شمالی‌ترین ایالت فدرال آلمان برای گرفتن نوبت مشاوره در سال ۲۰۱۹ به طور میانگین ۶ هفته منتظر می‌ماندند. این انتظار در سال ۲۰۲۰ به ۱۰ هفته و در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۱۴ هفته افزایش یافته است.

رئیس اداره خدمات رفاهی آلمان تاکید کرد: باید تاب‌آوری در بین دانشجویان با برنامه‌های سلامت روان و رفاه بهبود پیدا کند. در این راستا، دانشگاه‌ها و سازمان‌های خدمات دانشجویی باید برای حل این بحران باهم همکاری کنند. همچنین لازم است دولت فدرال و ایالتی بودجه بلندمدتی حدود ۱۰ میلیون یورو (۱۰.۸ میلیون دلار) در اختیار مراکز مشاوره قرار دهد.

براساس یک نظرسنجی که در سال ۲۰۲۱ توسط اداره خدمات رفاهی آلمان انجام شد، عوامل استرس‌زا در بین دانشجویان، حجم کاری بیشتر، عدم تماس با دانشجویان و کارکنان آموزشی و از دست دادن مشاغل پاره وقت یا کاهش ساعات کاری مشاغل پاره وقت است.

همچنین نتایج یک نظرسنجی دیگر که توسط کلینیک دانشگاه لایپزیک در سال ۲۰۲۲ از ۵ هزار و ۵۰۰ نفر در ایالت شرقی ساکسونی انجام شده است، نشان دهنده آن است که دو سوم مصاحبه‌شوندگان به افسردگی (۳۵.۵ درصد) و اختلالات اضطرابی (۳۱.۱ درصد) مبتلا هستند. همچنین یک پنجم دانشجویان گفته‌اند که افکار خودکشی داشته‌اند که افزایش قابل توجهی در مقایسه با سال‌های گذشته دارد.

دیگر اخبار مرتبط:

ایسکانیوز