افزایش یک نشانگر زیستی مغزی در زنان یائسه

محققان آمریکایی در یک پژوهش جدید و ارزشمند نشان داده اند که تغییرات مغزی در زنانی که یائسگی را پشت سر گذاشته اند، بیشتر است. به گزارش جهان بانو به نقل از سیناپرس، بر اساس مطالعه جدیدی که توسط محققان آکادمی نورولوژی آمریکا انجام شد، زنانی که یائسه شده اند ممکن است در مقایسه با […]

محققان آمریکایی در یک پژوهش جدید و ارزشمند نشان داده اند که تغییرات مغزی در زنانی که یائسگی را پشت سر گذاشته اند، بیشتر است.

به گزارش جهان بانو به نقل از سیناپرس، بر اساس مطالعه جدیدی که توسط محققان آکادمی نورولوژی آمریکا انجام شد، زنانی که یائسه شده اند ممکن است در مقایسه با زنان در سنین قبل از یائسگی یا مردان هم سن و سال خود، دارای مقادیر بیشتری از یک نشانگر زیستی مغزی به نام «ماده سفید با شدت بالا» باشند. ماده سفید با شدت بالا، ضایعات ریز قابل مشاهده در اسکن مغز است که با افزایش سن یا فشار خون بالای کنترل نشده، شایع تر می شوند.

این نشانگرهای زیستی مغزی در برخی مطالعات با افزایش خطر سکته مغزی، بیماری آلزایمر و زوال شناختی مرتبط هستند.محققان گفته اند، شدت ماده سفید با بالا رفتن سن مغز افزایش می یابد.

وجود آن ها به این معنی نیست که فرد دچار زوال عقل یا سکته مغزی می شود، اما مقادیر بیشتر آن ها ممکن است خطر ابتلای فرد به این بیماری ها را افزایش دهد. محققان اضافه کرده اند، ما در این مطالعه بررسی کردیم که یائسگی چه نقشی می تواند بر مقادیر این نشانگرهای زیستی مغزی داشته باشد.

نتایج ما حاکی از آن است که شدت ماده سفید برای مردان و زنان متفاوت است، و یائسگی یا عوامل تعیین کننده زمان شروع یائسگی، مانند تغییرات در روند پیری، عوامل تعیین کننده ای برای آن محسوب می شوند.در این مطالعه ۳۴۱۰ نفر با میانگین سنی ۵۴ سال شرکت داشتند. از این تعداد، ۵۸ درصد زن و از میان زنان، ۵۹ درصد یائسه بودند. همچنین، ۳۵ درصد از تمام شرکت کنندگان فشار خون بالا و نیمی از آن ها فشار خون بالای کنترل نشده داشتند.

پس از تعدیل سن و عوامل خطر عروقی مانند فشار خون بالا و دیابت، محققان دریافتند که زنان یائسه در مقایسه با مردان هم سن و زنان در سنین پیش از یائسگی، مقادیر بیشتری از این نشانگرهای زیستی مغزی دارند. محققان همچنین دریافتند که افزایش نشانگرهای زیستی مغز با افزایش سن شدت گرفته و با سرعت بیشتری در زنان نسبت به مردان صورت می گیرد.