نابرابری جنسیتی در علم امکان ثبت اکتشافات برای زنان کمتر است

به گزارش جهان بانو طبق یک پژوهش که در دانشگاه نیویورک انجام شده، نابرابری جنسیتی موجب شده است تا شانس زنان کارشناس و دانشمند برای به ثبت رساندن نام و اعتبار خود بر روی کشفیات علمی به خصوص در زمینه مراقبت‌های بهداشتی در مقایسه با مردان کمتر باشد. زنان دانشمند نسبت به همتایان مرد خود […]

به گزارش جهان بانو طبق یک پژوهش که در دانشگاه نیویورک انجام شده، نابرابری جنسیتی موجب شده است تا شانس زنان کارشناس و دانشمند برای به ثبت رساندن نام و اعتبار خود بر روی کشفیات علمی به خصوص در زمینه مراقبت‌های بهداشتی در مقایسه با مردان کمتر باشد.

زنان دانشمند نسبت به همتایان مرد خود در برخی از حوزه‌ها همچون مراقبت‌های بهداشتی که زنان در آن تسلط دارند، کمتر احتمال دارد که برای دریافت اعتبار تالیف یا نام بردن در ثبت اختراعات مربوط به کاری که انجام می‌دهند، موفق شوند.

مهمترین مثال این نابرابری «روزالیند فرانکلین» است. گفتنی است که نقش اصلی او در کشف ساختار DNA در ابتدای امر چندان شناخته شده نبود، چرا که مقاله اصلی به نام دو مرد شهرت پیدا کرد.

پروفسور «جولیا لین» از دانشگاه نیویورک بر این باور است که زنان با نرخ کمتری در مقایسه با مردان اقدام به انتشار مقاله می‌کنند و به ثبت اختراع خود می‌پردازند.

این تحقیق نشان دهنده آن است که به‌طور متوسط در همه زمینه‌ها و تمام عناوین شغلی احتمال نام بردن از مردان در یک مقاله علمی یا ثبت اختراع توسط تیم تحقیقاتی‌ آن‌ها دو برابر بیشتر از زنان است.

این شکاف در حوزه‌هایی که زنان در آن تخصص داشته و بیشتر به انجام فعالیت می‌پردازند مانند بهداشت و همچنین در زمینه های تحت سلطه مردان مانند مهندسی مشاهده شده و به خصوص در مراحل اولیه مشاغل زنان به طور قابل توجهی تجربه شده است. به عنوان مثال، تنها ۱۵ نفر از ۱۰۰ دختر فارغ التحصیل به عنوان نویسنده در یک نشریه نام برده می شوند، در حالی که برای ۲۱ نفر از ۱۰۰ نفر همتایان مرد آنها چنین احتمالی بیشتر وجود دارد.