افزایش خشونت های خانگی در دوران همه گیری کووید ۱۹

به گزارش جهان بانو نهمین کنگره ملی آسیب‌شناسی خانواده و پنجمین جشنواره ملی خانواده پژوهی برگزار شد. فاطمه زین الدینی، محقق دوره پسا دکتری پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی در این رویداد از سوق یافتن خشونت های خانگی به سمت خشونت‌های روحی و روانی در ایام همه گیری کرونا ویروس سخن گفت. وی اظهار کرد: […]

افزایش خشونت های خانگی در دوران شیوع کرونا

به گزارش جهان بانو نهمین کنگره ملی آسیب‌شناسی خانواده و پنجمین جشنواره ملی خانواده پژوهی برگزار شد. فاطمه زین الدینی، محقق دوره پسا دکتری پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی در این رویداد از سوق یافتن خشونت های خانگی به سمت خشونت‌های روحی و روانی در ایام همه گیری کرونا ویروس سخن گفت. وی اظهار کرد: در بیشتر موارد مردانی که مورد خشونت قرار گرفتند، در ارتباط با این موضوع صحبت نمی‌کنند و به نوعی این مشکل را پنهان می کنند، زنان اما اغلب در چنین مواردی به افشای خشونتی که بر آن ها تحمیل شده است می‌پردازند. لازم به ذکر است که مردان به طور معمول خشونت‌های روحی را با کلامی که آمیخته به تحقیر و تهدید باشد، تجربه می‌کنند.

زین الدینی افزود: در دوران شیوع همه گیری کرونا ویروس، خشونت‌های خانگی به سمت خشونت‌های روحی و روانی سوق یافته و بر اساس آمار انتشاریافته توسط سایت who، در این دوران از هر سه زن یک نفر و از هر چهار مرد نیز یک نفر در معرض یکی از انواع خشونت قرار گرفته و آن را تجربه کرده‌اند.

این محقق با بیان اینکه خشونت خانگی در دوران همه گیری بیماری کرونا افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: در این دو سال طرح قرنطینه اعمال شد و به دنبال آن اعضای خانواده ها مختلف بیشتر اوقات را در کنار هم سپری می کردند و این موضوع خود افزایش خشونت را در پی داشت. مسئله حضانت فرزندان هم از مشکلات این بازه زمانی محسوب می شود، به این دلیل که اگر برای مثال فرزندان یک زوج مطلقه به طور معمول در طول هفته سه روز را با پدر و سه روز را با مادر سپری می‌کردند، در دوران قرنطینه قانونی اعمال شد مبنی بر اینکه نبایست کسی از خانه خارج شود.

وی در ادامه گفت: خشونت‌های مالی و اقتصادی برای کشورهای نفقه گیرنده و نفقه دهنده اهمیت دارد و باید گفت که در دوران شیوع بیماری کرونا با مشکلات اقتصادی و روانی خانواده‌ها و به دنبال آن با بالا رفتن آمار خشونت خانگی هم مواجه بوده ایم.

زین الدینی با اشاره به اینکه در رابطه والد و فرزندی، فرزندان بیشتر مورد خشونت قرار می‌گیرند خاطر نشان کرد: بیشتر خشونت‌ها در این دوران به سمت خشونت های روحی و روانی جهت پیدا کرده و با افزایش نیز رو به رو بوده است. بعضی از کشورها برای پیگیری این مسئله خط تلفن ویژه ای به منظور صدور قرار موقت برای پشتیبانی قضایی خاص از خشونت دیدگان و انجام اقدامات فوری در نظر گرفتند. لازم به ذکر است که کشور ما در این مدت شاهد کند شدن سیستم قضایی خود بود، اما بعضی از کشورها خشونت خانگی را در لیست “دعاوی اضطرار” قرار دادند.

وی اضافه کرد: همچنین یک علامت جهانی برای قربانیان خشونت در شبکه های اجتماعی خلق شد تا این اشخاص بتوانند بدون صدا، قرار گرفتن خود را در معرض خشونت اطلاع دهند.

منبع: ایسنا