افزایش خشونت علیه زنان در ترکیه

آمار‌ها در ترکیه نشان می‌دهد که روند خشونت علیه زنان مانند سال‌های گذشته همچنان افزایشی است. به گزارش جهان بانو، آمار‌ها در ترکیه نشان می‌دهد روند افزایشی خشونت علیه زنان مانند سال‌های گذشته همچنان ادامه داشته و به رغم تدابیر جدی دولت فقط در دو ماه نخست سالجاری ۹۸ زن قربانی خشونت شده اند و […]

آمار‌ها در ترکیه نشان می‌دهد که روند خشونت علیه زنان مانند سال‌های گذشته همچنان افزایشی است.

به گزارش جهان بانو، آمار‌ها در ترکیه نشان می‌دهد روند افزایشی خشونت علیه زنان مانند سال‌های گذشته همچنان ادامه داشته و به رغم تدابیر جدی دولت فقط در دو ماه نخست سالجاری ۹۸ زن قربانی خشونت شده اند و علاوه بر آن مرگ ۳۷ زن هم مشکوک اعلام شده است.

بر اساس آخرین گزارش آماری تشکل” جلوگیری از خشونت علیه زنان” ظرف سال گذشته ۴۹۷ زن قربانی انواع خشونت‌های خانوادگی، تجاوز، قتل‌های ناموسی و یا شکست‌های عشقی شده اند و همچنین ۲۱۷ مورد مرگ زنان با درج عبارت ” مرگ مشکوک” ثبت شده است.

اصله کوچاک آریهان رئیس مجمع حمایت زنان وابسته به کانون وکلای آنکارا همزمان با روز جهانی زن با ارائه گزارشی با اشاره به اینکه ظرف ۱۹ سال گذشته (دوران حاکمیت حزب عدالت و توسعه) خشونت علیه زنان ۵۲۰ درصد افزایش یافته و هفت هزار و ۲۲۹ زن قربانی این معضل شده اند، برای برون رفت از این بحران خواستار فرهنگ سازی و فعال کردن ساز و کار‌های موجود از سوی ارگان‌های ذیربط شده است.

بر اساس داده‌های منتشره از سوی اتحادیه پزشکان ترکیه نیزهمزمان با همه گیری کرونا آمار خشونت علیه زنان در سال گذشته ۵۲ درصد افزایش یافته است.

خشونت و کتک کاری زنان و نشان دادن صحنه‌های تعرض به زنان و دختران در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی و پوشش خبری چنین رویداد‌هایی در شبکه‌های تلویزیونی بویژه خصوصی که بیشتر با هدف جلب و جذب مخاطب با آب و تاب آنرا تعریف می‌کنند به نحوی به افزایش این معضل دامن میزند.

هر چند امروزه در سینمای ترکیه این صحنه‌ها کم شده، اما در سریال‌های تلویزیونی، همچنان مشکلات فراوانی وجود دارد، در فیلمنامه این سریال‌ها غالباً زنان و دختران اغواگر، فریبگر و بزهکار موفق و یا برتر نشان داده می‌شوند که به عقیده کارشناسان رفتار اشتباه آن‌ها مسبب و زمینه ساز خشونت و تعرض است.

قطعا خشونت علیه زنان دلایل و ریشه‌های زیادی دارد، اما از منظر تآثیر رسانه‌ای می‌توان گفت محصولات تلویزیونی ترکیه مانند جوامع غربی اسیر استفاده ابزاری از زنان شده بطوریکه ادامه این روند٬ آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی بیشتری برای این کشور مسلمان دارای اعتقادات دینی و عرفی پررنگ بهمراه داشته و خواهد داشت.