اعتراض مجمع فعالین خانواده به تبلیغات جنجالی شرکت دومینو

به گزارش جهان بانو، تبلیغ اخیر شرکت دومینو که در آن از جذابیت های زنانه استفاده شده بود، با اعتراض عده ای از فعالان حقوق بانوان مواجه شد. به همین منظور جمعی از اعضای «مجمع فعالین خانواده» در نامه ای خطاب به حجت الاسلام منتظری، دادستان کل کشور نسبت به کالاانگاری زنان و توهین به […]

به گزارش جهان بانو، تبلیغ اخیر شرکت دومینو که در آن از جذابیت های زنانه استفاده شده بود، با اعتراض عده ای از فعالان حقوق بانوان مواجه شد.

به همین منظور جمعی از اعضای «مجمع فعالین خانواده» در نامه ای خطاب به حجت الاسلام منتظری، دادستان کل کشور نسبت به کالاانگاری زنان و توهین به آن ها اعتراض کردند.

۴۱ تن از اعضای این مجمع در این نامه تقاضای برخورد قاطع دستگاه قضایی با عاملان چنین تبلیغاتی را داشتند. متن کامل بیانیه به شرح ذیل است:


بسم الله الرحمن الرحیم

دادستان محترم کل کشور

حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای منتظری

با سلام و احترام؛

همان‌طور که مستحضرید سال گذشته شرکت لبنیات و بستنی دومینو با انتشار تبلیغی که در آن به صراحت از جذابیت‌های جنسی زنانه برای تبلیغ محصول خود استفاده کرده بود، موجب اعتراض بسیاری از مردم و مدافعین کرامت انسانی و حقوق زنان شد. پیرو این اعتراض شدید، این شرکت مجبور به حذف تیزر خود شد و رئیس دومینو تنها در جلسه‌ای فرمایشی در ستاد امر به معروف و نهی از منکر، از مردم عذرخواهی کرد.

این برخورد منفعلانه مسئولین با موضوع، باعث شد که دومینو از این جریان بدون دادن هیچ هزینه‌ای، تنها سود خود را افزایش دهد؛ چرا که با این تیزر به تیتر یک خبرگزاری‌های داخلی و خارجی تبدیل، و میلیون‌ها بار دیده شد.

در روزهای اخیر (یک‌سال پس از انتشار تیزر جنجالی قبلی) شرکت دومینو مجدداً به انتشار تیزری تحریک‌کننده با استفاده از جذابیت‌های جنسی زنانه اقدام کرده است.

این اقدام به روشنی خلاف اخلاق و عفت عمومی است و مشخصاً -با تبدیل زنان به ابزار جنسی تبلیغ محصول- کرامت زنان را زیر سوال برده است که موجب مغایرت این عمل با بند ۶ اصل ۲ قانون اساسی نیز می‌شود.

همچنین این عمل مغایر قوانین و مقررات عمومی کشور در زمینه تبلیغات است. به طور مثال مطابق ماده ۱۲ «آیین‌نامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانون‌های آگهی و تبلیغاتی» که رعایت آن براساس «دستورالعمل فعالیت در شبکه‌های مجازی» برای شرکت‌های تولیدی لازم شمرده شده است، آگهی‌ تبلیغاتی نباید محتوی گفتار یا تصاویری باشد که برای اخلاق و معتقدات مذهبی و عفت عمومی توهین‌آمیز باشد؛ بند خ این ماده نیز تصریح کرده است: «تبلیغاتی که مروج فاسد یا مخالف ادیان رسمی و بر خلاف عفت عمومی باشد ممنوع است».

به نظر می‌رسد شرکت دومینو برای بهره‌مندی از تبعات مثبت این تبلیغ و شانه خالی کردن از هزینه آن، از ترفندی رسانه ای استفاده کرده است؛ به این صورت که پس از تولید تیزر، با وجود انتشار یکی از ویدئوهای سه‌گانه در صفحه رسمی خود، از پذیرش انتشار دو ویدئوی دیگر سرباز زده و عاملیت خود در انتشار آن را منتفی دانسته است. در حالی که میلیاردها تومان سود حاصل از این تبلیغ به جیب دومینو رفته است.

براساس موارد پیش‌گفته، جمعی از فعالین رسانه‌ای و دانشگاهی در «مجمع فعالین خانواده» از شما تقاضا دارند به عنوان مدعی‌العموم در این مسئله ورود کرده و نگذارید عفت عمومی جامعه و کرامت انسانی زنان و قوانین و مقررات کشور بیش از این مورد تمسخر شرکت‌های غول پیکر صنعتی و سرمایه‌داری گردد. امید است با برخورد قاطعانه و پشیمان‌کننده جلوی تکرار این چنین اقداماتی گرفته شود.