اعتراض برنده جایزه صلح نوبل به دولت هند: به تبعیض علیه زنان مسلمان پایان دهید

ملاله یوسف زای برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۴، از زنان محجبه هندی حمایت کرد و خواستار پایان دادن به تبعیض علیه آن ها شد.

اعتراض برنده جایزه صلح نوبل به دولت هند: به تبعیض علیه زنان مسلمان پایان دهید

به گزارش جهان بانو، ملاله یوسف زای، فعال حقوق زنان و از برندگان جایزه صلح نوبل از رهبران هند خواست که به حاشیه راندن بانوان مسلمان به دلیل استفاده از پوشش اسلامی در ایالت کرناتکه را پایان دهند.

جنجال های اخیر در موضوع حجاب در ماه ژانویه در کالج دولتی PU در شهر اودوپی ایالت کرناتکه آغاز شد. در آن زمان از شش دانشجوی محجبه که با پوشش اسلامی خود در کلاس‌های درس شرکت می‌کردند، خواسته شد تا محوطه دانشگاه را ترک کنند.
در حال حاضر این اتفاق در بخش‌های مختلف ایالت کرناتکه در حال اجراست و جوانان هندو نیز در راستای حمایت از ممنوعیت حجاب در این ایالت، با پشتیبانی راست‌گرایان افراطی دست به تظاهرات می‌زنند.

این اقدامت تنها به ایالت کرناتکه اختصاص ندارد و در ایالت مادیا پرادش و پودوچری نیز که تحت حاکمیت سیاستمداران عضو حزب حاکم BJP است، گسترش پیدا کرده است. یکدست شدن پوشش دانشجویان برای رعایت انضباط، دستوری است که یکی از وزرا در ایالت مادیا پرادش خواستار آن شده است. 

ملاله در واکنش به این اتفاق در توییتر خود نوشت: جلوگیری از ورود دختران محجبه به مدرسه هولناک است. شی‌ء انگاری بانوان همچنان ادامه دارد. رهبران هند نباید اجازه دهند تا زنان مسلمان به حاشیه کشیده شده و منزوی شوند.

با این وجود، تمام مدارس و کالج‌ها در کرناتکه در سه روز آینده تعطیل خواهند بود. باساواراج اس بومای وزیر این ایالت به منظور حفظ آرامش و صلح، درخواست تعطیلی مدارس را مطرح کرد.

دادگاه عالی کرناتکه در حال رسیدگی به دادخواست‌های پنج زن از یک کالج دولتی در اودوپی است. گفتنی است که آن ها به محدودیت‌های ایجاد شده برای استفاده از حجاب اعتراض کرده‌اند و جلسه دادرسی امروز ادامه خواهد داشت.

در روز دوشنبه ۱۸ بهمن نیز صدها هندی در دو شهر ایالت کرناتکه با در دست داشتن پرچم هند نسبت به تصمیم ممنوعیت حجاب در دانشگاه‌ها و مدارس این ایالت اعتراض کردند.

تظاهرات‌کنندگان اعلام کردند که انتظار دارند دادگاه عالی ایالت کرناتکه ممنوعیت حجاب را لغو کند و مجوز بازگشت دانش‌آموزان محجبه به مدرسه را نیز صادر کند.

سمیه روشن، مدیر سازمان اسلامی دختران در کرناتکه در یک کنفرانس مطبوعاتی این تصمیم را نادرست و تبعیض‌آمیز خواند و تصریح کرد که چنین تصمیمی با حقوقی که در قانون اساسی هند آمده است، همخوانی ندارد.