اصلاح سبک زندگی، عاملی تاثیرگذار در پیشگیری از سرطان سینه

به گزارش جهان بانو، آزیتا هدفجو، متخصص زنان و زایمان ساکن استان کردستان اظهار کرد: عواملی مانند استرس، مصرف الکل، بی تحرکی، مصرف ناکافی سبزیجات و میوها، چاقی و ژنتیک در ابتلای بانوان به سرطان پستان نقش مهمی ایفا می کنند. وی افزود: رده سنی خاصی برای مبتلا شدن به سرطان پستان وجود ندارد و ممکن است […]

پیشگیری از سرطان سینه در بانوان

به گزارش جهان بانو، آزیتا هدفجو، متخصص زنان و زایمان ساکن استان کردستان اظهار کرد: عواملی مانند استرس، مصرف الکل، بی تحرکی، مصرف ناکافی سبزیجات و میوها، چاقی و ژنتیک در ابتلای بانوان به سرطان پستان نقش مهمی ایفا می کنند.

وی افزود: رده سنی خاصی برای مبتلا شدن به سرطان پستان وجود ندارد و ممکن است که فرد در هر سنی به سرطان سینه مبتلا شود. باید گفت که سرطان سینه در افرادی که زودتر از دیگر افراد عادت ماهانه پیدا می کنند و دیرتر هم یائسه می‌شوند، ممکن است مشاهده شود.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه، تاکید کرد: برای پیشگیری از سرطان سینه، اصلاح سبک زندگی بسیار تاثیرگذار است و در این رابطه ضروری است فردی که اضافه وزن و چاقی دارد، وزن خود را کاهش دهد.

هدفجو اضافه کرد: معاینات منظم پزشکی، مصرف میوه ها، ورزش، تحرک داشتن، مصرف امگا۳ و روش‌های تشخیص به هنگام در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه اثرگذار است.

این متخصص زنان و زایمان یادآور شد: کاهش استرس، مراجعه به پزشک متخصص در زمان مناسب و استفاده از سویا می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد و از ایجاد مشکلات جدی پیشگیری خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: گاهی اوقات بانوانی که سابقه ژنتیکی بسیار قدرتمندی در بیماری سرطان سینه دارند، می توانند با برداشتن پستان دو طرف از این سرطان پیشگیری کنند.

روش‌های خانگی و پزشکی برای تشخیص سرطان پستان

هدفجو توصیه کرد: بهتر است بانوان پس از پایان هر دوره عادت ماهانه در زیر دوش آب قرینه بودن پستان‌ها را مورد معاینه قرار دهند و در صورتی که هر نوع بافت یا توده را در یکی از سینه ها مشاهده کرده و در دیگری مشاهده نکردند، باید به پزشک متخصص مراجعه کنند. همچنین ام آر آی، ماموگرافی و سونوگرافی می‌تواند در تشخیص زودهنگام سرطان سینه تاثیرگذار باشد. 

این متخصص زنان و زایمان در ادامه از علائم ابتلا به سرطان سینه در بانوان سخن گفت. وی بیان کرد: وجود توده ای که تنها در یکی از پستان‌ها وجود داشته باشد و ثابت بماند، به این معنا که هنگام دست زدن، توده ثابت و دارای جداره های نامنظم باشد نشان دهنده ابتلای فرد به سرطان سینه است.

هدفجو در پایان گفت: در برخی از موارد ترشح خونی همراه با ترشح خون روشن از سینه، متورم شدن غدد لنفاوی زیر بغل و یافته های مشکوک در سونوگرافی و ماموگرافی، در مجموع عواملی است که تشخیص سرطان سینه را آسان می کند.

منبع: ایسنا