اشتغال‌زایی برای ۶۰درصد از زندانیان استان قزوین

حمیدرضا جهانگیری گفت: در حال حاضر بیش‌از ۶۰‌درصد از زندانیان در زندان‌ها و یا در مراکز تولیدی و صنعتی مشغول به فعالیت هستند. به گزارش جهان بانو،با اشاره به اینکه یکی از ابزار‌های مهم برای اصلاح رفتار زندانیان اشتغال‌زایی است، اظهار کرد: نهادهای متولی موظف هستند که زمینه لازم برای توانمندسازی و اشتغالزایی زندانیان را […]

حمیدرضا جهانگیری گفت: در حال حاضر بیش‌از ۶۰‌درصد از زندانیان در زندان‌ها و یا در مراکز تولیدی و صنعتی مشغول به فعالیت هستند.

به گزارش جهان بانو،با اشاره به اینکه یکی از ابزار‌های مهم برای اصلاح رفتار زندانیان اشتغال‌زایی است، اظهار کرد: نهادهای متولی موظف هستند که زمینه لازم برای توانمندسازی و اشتغالزایی زندانیان را فراهم کنند تا آن‌ها بتوانند نیاز‌های خانواده‌های خود را برآورده سازند.

وی با اشاره به اینکه اشتغال‌زایی برای بیش از نیمی از زندایان از اهداف سازمان زندان‌ها است، افزود: خوشبختانه با همکاری بخش خصوصی توانستیم برای بیش از ۶۰ درصد از زندانیان در خود زندان‌ها و یا در مراکز تولیدی و صنعتی بیرون از زندان اشتغال ایجاد کنیم.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان قزوین بیان کرد: آموزش و حرفه‌آموزی زمینه ایجاد اشتغال برای زندانیان است که بخش عمده‌ای از این آموزش‌ها توسط اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای و سایر سازمان‌ها از جمله میراث فرهنگی و مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی ارائه می‌شود.

جهانگیری ابراز کرد: سازمان زندان‌ها حتی بعد از آزادی نیز زندانیان را با معرفی به مراکز صنعتی یا ارائه وام‌های خود اشتغالی مورد حمایت قرار می‌دهد به طوریکه طی سال گذشته حدود ۵۰ نفر از تسهیلات خوداشتغالی بهره‌مند شدند در سال جدید نیز تاکنون ۳۳ نفر برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند.

وی عنوان کرد: میزان تسهیلات ارائه شده با توجه به طرح‌های اشتغال از ۵۰ میلیون تومان تا ۱۰۰ میلیون تومان به صورت متغیر با کارمزد ۴ درصد در نظر گرفته شده است.

۷۰۰ خانواده زندانیان تحت پوشش سازمان زندان‌ها قرار دارند

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان قزوین با اشاره به حمایت از خانواده‌های زندانیان تصریح کرد: برای خانواده‌های زندانیان نیز سامانه حمایت راه‌اندازی کردیم تا بتوانند از کمک‌های حمایتی سازمان زندان‌ها برخوردار شوند.

جهانگیری اذعان کرد: روال سامانه حمایتی در نظر گرفته شده طوری است که خانواده‌های زندانی می‌توانند در این سامانه ثبت نام کنند که پس از پایش و ارزیابی مورد نیاز به نزدیک‌ترین انجمن محل سکونت معرفی خواهند شد تا حمایت‌ها و خدمات مورد نیاز به آن‌ها ارائه شود.

وی عنوان کرد: اکنون ۷۰۰ خانواده تحت پوشش سامانه حمایتی سازمان‌ زندان‌های استان قزوین قرار دارند، همچنین علاوه بر این سامانه بیش از نیمی از خانوارها تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان قزوین تصریح کرد: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور و استان داریم مقرر شده که تمام خانواده‌های نیازمند زندانیان تحت پوشش کمیته امداد قرار گیرند.

جهانگیری اذعان کرد: طرح اشتغال از جمله اقداماتی است که از دیرباز در زندان‌ها وجود داشته اما آنچه بر اساس برنامه‌های تحولی صورت گرفته از نیمه دوم سال ۹۹ آغاز شده و تا پایان سال ۱۴۰۰ برای ۸۰ درصد جمعیت محکوم کیفری اشتغال‌زایی شده است.

۸ کارگاه اشتغالزایی در زندان قزوین دایر شده است

وی با بیان اینکه ۸ کارگاه اشتغالزایی در زندان قزوین دایر شده است، عنوان کرد: اکنون در خود زندان کارگاه‌های مختلفی مانند قالی‌بافی، خیاطی، مونتاژ کلید پریزبرق، کارگاه صفر تا صد ساخت حوله خشک کن و رادیاتور و انواع صنایع دستی مانند منبت ، قلم زنی ، معرق کاری ، سراجی (دوخت کیف چرم) را داریم همچنین برخی مدجویان به صورت استاد- شاگردی در آشپزخانه زندان مشغول به کار شده و دستمزد دریافت می‌کنند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان قزوین ابراز کرد: برای تولیدات صنعتی با بخش خصوصی قرارداد منعقد می‌کنیم به طوریکه فضا و نیروی کار در زندان در اختیار آن‌ها قرار گرفته و آن‌ها بر اساس مقررات سازمان زندان‌ها حقوق زندانیان را پرداخت می‌کنند.

جهانگیری اضافه کرد: در بخش صنایع دستی نیز سازمان زندان‌ها یک فروشگاه دائمی در خیابان بلوار پرستار جنب اداره کل زندان‌ها دارد که بخشی از تولیدات به آنجا ارائه می‌شود و بخش دیگر توسط خود سازمان زندان‌ها و یا زندانیان دیگر خریداری می‌شود.

وی در رابطه با آزادسازی زندانیان غیرعمد عنوان کرد: سال گذشته با کمک ستاد دیه استان بیش از ۲۰۰ زندانی آزاد شد و در ماه رمضان امسال نیز با برگزاری جشن گلریزان مبالغ خوبی در این رابطه جمع آوری کردیم.

۲ درصد از جمعیت کیفری زندان‌ها را بانوان تشکیل می‌دهند

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان قزوین ابراز کرد: طی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد کاهش زندانیان جرائم غیر عمد را داشتیم که بخشی از آن به تلاش‌های ستاد دیه استان در رابطه با آزادی تعدادی از این زندانیان باز می‌گردد.

جهانگیری اذعان کرد: برنامه آزاد سازی زندانیان غیرعمد یک برنامه روتین است که در طول سال به طور مستمر انجام می‌شود و علاوه بر آن تعدادی از خیرین آشنایی لازم با ستاد دیه را دارند که کمک‌های نقدی خود را به آنجا واریز می‌کنند.

وی افزود: بخشی از کمک‌ها از سوی ستاد دیه کشور در اختیار استان قرار می‌گیرد به طوریکه هر هفته جلساتی برگزار و به طور میانگین دو تا ۴ زندانی غیر عمد آزاد می‌شود.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان قزوین ادامه داد: اکنون زندانی که کمتر از ۵۰ میلیون بدهی داشته باشد را در زندان استان نداریم و در صورت ورود افراد جدید، در اسرع وقت با حمایت‌های ستاد دیه از زندان خارج خواهند شد.

جهانگیری ابراز کرد: اصلی‌ترین خیرین در بحث آزادسازی زندانیان خود شاکیانی هستند که بخشی از بدهی و طلب خود را می‌بخشند یه طوریکه در آزادی‌های سال ۱۴۰۰ بیش از نیمی از طلب‌ها را خود شاکیان بخشیدند که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی در پایان گفت: حدود ۲ درصد از جمعیت کیفری زندان‌ها را بانوان تشکیل می‌دهند که به طور صد درصد در رشته‌های خیاطی، دوخت چرم و کارگاه مونتاژ کلید و پریز فعالیت می‌کنند.