از مُد تا مرگ: دختران ایرانی، قربانیان جدید سیگار

معاون اجتماعی ستاد فرهنگی‌اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با هشدار درباره افزایش مصرف دخانیات در کشور اعلام کرد مصرف سیگار در میان دختران ۱۸ تا ۲۵ ساله با رشد ۱۳۵ درصدی روبه‌رو بوده و مصرف قلیان در میان زنان نیز طی پنج سال اخیر ۵۷ درصد افزایش یافته است.

امید عبداللهی با اشاره به روند نگران‌کننده افزایش مصرف سیگار و قلیان، به‌ویژه در میان جوانان، نوجوانان و زنان گفت: در گذشته مصرف دخانیات در این گروه‌ها اغلب پنهانی و دور از چشم خانواده‌ها انجام می‌شد، اما امروز قبح این موضوع شکسته شده و مصرف جمعی و علنی آن به یک رفتار عادی تبدیل شده است.

وی افزود: طی سال‌های اخیر مصرف انواع دخانیات، اعم از سیگار و قلیان، در میان نوجوانان و جوانان رشد چشمگیری داشته و آمارها نشان می‌دهد سرعت این افزایش در ایران در مقایسه با بسیاری از کشورها به‌طور غیرعادی بالاست.

معاون اجتماعی ستاد فرهنگی‌اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با استناد به آمارهای رسمی اظهار کرد: مصرف دخانیات در میان دختران ۱۸ تا ۲۵ ساله حدود ۱۳۵ درصد افزایش یافته و در مجموع، مصرف دخانیات در گروه‌های سنی مختلف زنان بین سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ رشدی حدود ۸۸ درصدی داشته است.

عبداللهی با تأکید بر اینکه مصرف قلیان نسبت به سیگار نگران‌کننده‌تر است، گفت: مصرف قلیان که عمدتاً به‌صورت گروهی انجام می‌شود، در میان زنان طی یک بازه پنج‌ساله با رشد ۵۷ درصدی همراه بوده، در حالی که این رقم در مردان ۱۷ درصد گزارش شده است. بیشترین شیوع مصرف قلیان نیز در گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال مشاهده می‌شود.

وی همچنین دخانیات را یکی از مهم‌ترین دروازه‌های ورود به اعتیاد دانست و تصریح کرد: بر اساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت، تقریباً تمام افرادی که وارد چرخه اعتیاد شده‌اند، سابقه حداقل یک‌بار مصرف دخانیات داشته‌اند.

عبداللهی در پایان با اشاره به پیامدهای مرگبار مصرف دخانیات گفت: سالانه حدود ۶۰ هزار نفر در کشور به دلیل مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند که بخشی از این قربانیان، افرادی هستند که خود مصرف‌کننده نبوده اما در معرض دود سیگار قرار داشته‌اند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی