آیین گشایش نخستین دوره آموزش زنان و حکمرانی

امتیاز به زنان جامعه بابت ایفای مسئولیت های اجتماعی شان

زنان در جامعه ایرانی دارای مسئولیت چندگانه هستند به همین خاطر باید در قوانین از جمله حوزه اشتغال و خانواده و بستر جامعه بابت ایفای این مسئولیت‌ها، امتیازاتی داده شود.
جامعه

انسیه خزعلی در آیین گشایش نخستین دوره آموزش زنان و حکمرانی که در سالن شیخ فصل الله نوری مجلس شورای اسلامی به اهتمام نمایندگی یونسکو در ایران، برگزار شد، همه دستگاه ها را موظف به همکاری و هم‌افزایی در راستای شناساندن و مطالبه گری جایگاه زنان در کنارهم دانست و گفت: در دنیایی که تمام هستی زن را به چالش می کشد و برای معرفی‌اش خواستار قرار دادن جایگاه زن در قالب مردانه است، وظیفه همگان است که نقش و هستی واقعی زن را با تمامی ویژگی آن معرفی کنیم.

وی وظیفه خود و دیگران را ایجاد تغییرات از بهره‌برداری از زن در مسیر سرمایه‌داری عنوان کرد و تلاش برای پیشرفت روز افزون نقش زنان در کشور، برطرف کردن موانع موجود بر سر راه استعداد و نقش آنان، ترمیم تمامی نقص ها در نگاه، فرهنگ، قوانین و مسئولیت زنان را ضروری دانست همچنین زنان را برای به رسمیت شناساندن حقوق و جایگاه شان تشویق نمود.

اهمیت امتیاز به زنان فعال در جامعه

خزعلی در این آیین گفت: زنان در بسیاری از عرصه های پژوهشی و کارآفرینی پیشتاز و پیشرو هستند که نشان‌دهنده جایگاه و فرصت زنان و آموزش و پرورش مطلوب است که البته نباید به این مساله اکتفا کنیم.
معاون رئیس جمهور به اهمیت اختصاص امتیازهای مخصوص به زنان فعال در مسئولیت های مختلف جامعه اشاره کرد و گفت: زنان دارای مسئولیت‌های چندگانه هستند که باید در این مسیر به آنان امتیاز و فرصت داده شود و نباید اجازه دهیم که نگاه مردانه بر آن حاکم شود زیرا باید کشور از مدیریت زنان بهره‌مند شود و این مساله در تاکیدات رهبر معظم انقلاب به دفعات دیده شده است.

به گفته او، برگزاری دوره های حکمرانی، گامی موثر در نقش آفرینی زنان است و معتقد نیستند که این مساله مختص به زنان باشد و لازم است که آقایان هم در این حوزه، دوره هایی ببینند تا از استعداد بانوان و توانمندی آنها مطلع شوند و آن را نیروی محرکه زنان بدانند.
خزعلی به موضوع نگاه الگوی سومی و رفع نواقص و ارایه الگوی جدید ترقی زنان به جهان و یونسکو اشاره و نسبت به آن ابراز امیدواری کرد و گفت: باید در کشورهای همسایه نیز الگویی که در ایران اسلامی شکل و تجربه شده است گسترش یابد که زن را نه به عنوان یک ابزار بلکه به عنوان نیروی پیشبرنده توسعه اجتماعی بپذیرند.

انسیه خزعلی به توجه برنامه هفتم به موضوع ارتقای زنان و وضعیت خانواده و حمایت از زنان در مسئولیت کاری اشاره و نسبت به تصویب نهایی این برنامه ابراز امیدواری کرد.

۲۵ درصد پست های مدیریتی و اجرایی کشور در دست بانوان است

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم، به بیان آمارهایی از مسئولیت های زنان در مجموعه های اقتصادی و میزان حضور زنان در علم آموزی اشاره کرد و گفت: ۲ هزار و ۳۰۰ عضور هیات مدیره مجموعه‌های اقتصادی را زنان تشکیل می دهند ضمن اینکه هشت تن از شهرداران کشور از بانوان هستند و بیش از ۴۲ درصد ورودی دانشگاه ها در ایران نیز مختص بانوان است.

۲۵ درصد پست های مدیریت و اجرایی کشور در دست زنان قرار دارد و ۱۶ کرسی مجلس نیز در دست زنان است، همچنین یک هزار و ۱۲۱ قاضی زن در کشور داریم که نسبت به گذشته و روزهای نخست انقلاب جای افتخار دارد.

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: در فرایند حکومت‌داری، رویکرد از بالا به پایین است اما در حکمرانی، این نگاه شبکه ای است که بر نگاه دستوری ارجحیت دارد و عمدتا از نگاه داری با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی مبتنی بر مبانی اسلامی و اعتقادی، مدل جدیدی از نقش‌آفرینی زنان را شکل داده و این مساله در اسناد بالادستی به وضوح قابل مشاهده است، گفت: البته موانعی هم وجود دارد که می توان به بخشی از موانع فرهنگی و اجتماعی و به خصوص کلیشه های جنسیتی و بی اعتمادی به عملکرد زنان اشاره کرد.

به گفته او شکل گیری ساختارهای اجرایی مردانه و عدم لابی‌گری زنان در تحولات سیاسی و سقف شیشه ای در سازمان‌ها و نپذیرفتن مدیریت زنان از جمله موانعی است که می توان به آن در نظام سیاسی اشاره کرد.

وی تاکید کرد که نباید حمایت از بانوان را در شعار و سخنرانی ها متوقف کرد و باید در عمل برای نقش آفرینی زنان انجام شود. همچنین تعارضات گفتمانی نسبت به عملکرد زنان در حوزه مدیریت کشور از دیگر موانع است که باید در ذهن و میدان و در عمل اصلاح شود و در همسو کردن جامعه کمک خواهد کرد.

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در زمان حیات انقلاب اسلامی شاهد تحولات خوبی در جایگاه زنان بودیم، گفت: استفاده از مدیریت زنان در حکمرانی کشور می‌تواند سر منشا بسیاری از تحولات مثبت باشد. هموارسازی راه بانوان در بسترهای مختلف دارای ۲ وجه اجتماعی و احقاق حقوق بانوان است و تمام مکاتب علمی هم به سمت افزایش نقش زنان به خصوص تربیت نسل جدید و اثرگذاری مطلوب‌تر حرکت می کنند.

او در پایان گفت: نه در جامعه ما بلکه در تمامی کشورها، زنان با نقش‌آفرینی مطلوب در عرصه های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی فاصله دارند که امیدواریم شاهد این تحول باشیم.

در حکمرانی زنان با خلأهای تقنینی مواجه هستیم

رییس فراکسیون بانوان مجلس شورای اسلامی، فرآیند ۱۰ ساله بودن قوانین در حوزه زنان و خانواده را نقطه ضعف بزرگی دانست و گفت برای رفع این مشکل باید گفتمان هایی صورت بگیرد.

فاطمه قاسمپور اظهار داشت: آنچه در جمهوری اسلامی برای جایگاه زن اتفاق افتاد، بسیار متفاوت است و در کنار این مساله راهبری امام خمینی (ره) ‌و رهبر معظم انقلاب هم بسیار راهگشا بوده و فضای متفاوتی را در موضوع زن ایجاد کرده است.

قاسمپور خلاء اصلی حوزه زنان را اینگونه بیان کرد و گفت: خلاء این است که امروز بعد از ۴۴ سال باید درباره حکمرانی زنان صحبت کنیم و برای این امر ابتدا باید نگاه فرا جنسیتی به زن داشته باشیم در عین حال زن باید در جامعه از ساحت خانواده برخوردار شود.

در حکمرانی زنان با خلأهای تقنینی مواجه هستیم

فاطمه قاسمپور با تاکید بر این که گفتمان انسان دوساحتی در انقلاب اسلامی به ایده سیاستی تبدیل نشده است، گفت:معتقدیم اولین اتفاق باید از حکمرانی آغاز شود و بازیگران تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز باید توسعه عقیدتی پیدا کنند و ایده گفتمانی در این افراد خلق شود.

وی با بیان این که در موضوع زنان ، هنوز جریان اجتماعی مؤثر متعلق به جریان انقلاب اسلامی خلق نشده و به همین خاطر نیز درحکمرانی زنان با محدودیت و خلأهای تقنینی و دستوری مواجه هستیم .

اطلس سیمای زنان ایران از ابتدای انقلاب تدوین می‌شود

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو- ایران از راه اندازی و تدوین اطلس سیمای زنان جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب تاکنون خبر داد و گفت: امیدواریم تمامی نهادها به خصوص حوزه های اجرایی ریاست جمهوری در این خصوص وارد شوند.

علی اکبر متکان مرحله نخست این اطلس را به روند پیشرفت بانوان در طول حیات جمهوری اسلامی و گفت: لازم است تاکید شود که نظام جمهوری اسلامی بنیانگذار فقید آن، هیچگاه تفاوتی بر نقش زنان قائل نبوده است و این مسئله در قوانین ما به خصوص قانون اساسی هم دیده شده است.

متکان یادآوری کرد: امروز شاهد بالاترین جایگاه زن در طول تاریخ هستیم و به ما ثابت می کند که زنان چه میزان توانمندی دارند. علاوه بر این باید اظهار داشت امروز زنان در تمامی عرصه هایی که وارد شدند، موجب سربلندی و افتخار کشور و نظام شدند.

زیرساخت های حکمرانی زنان در جامعه فراهم نشده است

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: حقیقت ماجرا اینجاست که خیلی از این زیرساخت ها برای حضور بانوان در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی فراهم نشده و یا فاصله طولانی داریم.

سمیه رفیعی کلیدی‌ترین مساله حکمرانی زنان را تعیین وضعیت فعلی و اهداف پیش رو، تعریف از حکمرانی زنانريا، پیش نیازها و بستر های لازم آن دانست.

او موضوع مهم در مسئله حکمرانی زنان را اینگونه بیان کرد: موضوع مهم فراهم کردن زیرساخت هایی است که بتوانیم مسائل زنان و نیازهای حکمرانی زنان آنان را در آن بستر مطرح کنیم. حقیقت ماجرا اینجاست که خیلی از این زیرساخت ها برای حضور بانوان در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی فراهم نشده است یا تا رسیدن به آن فاصله طولانی داریم.

به اعتقاد رفیعی فراهم نبودن زیرساخت و مهارت های حکمرانی های زنانه یکی از علل مهم عدم تشکیل شبکه سازی مناسب در حکمرانی زنان است که در این صورت افکار عمومی بیشتر به سمت آسیب ها متمایل می شود که این مسئله خطرناک و غلط است.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی شکل ویژه ای از زنان را به منصه ظهور گذاشته اما سئوال اینجاست که چقدر توانستیم این شکل را به جامعه ارایه دهیم در حالی که در الگوسازی شکل زنانه بسیار نامناسب عمل کرده ایم.

به گفته وی، ۲ اقدام انجام شده برای نمایش مسائل و مشکلات زنان که یکی از آن لایحه حفظ کرامت بانوان و دیگری ایجاد تشکیلاتی برای نمایش چهره تخصصی بانوان بود که این تشکیلات انجام شد و موضوع حضور خانواده در دوره های حکمرانی در دانشگاه عالی دفاع ملی بود که متاسفانه پذیرش آن کاملا مردانه بود.

این نماینده مجلس در پایان گفت: متاسفانه می بینیم که بانوان، عالی ترین درجات علمی و دانشگاهی را کسب می کنند ولی الزامات حکمرامی را طی نمی کنند که خوشبختانه با تحولی که در دانشگاه دفاع ملی صورت گرفت امکان حضور بانوان در دوره های آموزش دفاع ملی مهیا شد و امسال حدود هشت نفر از بانوان در حال سپری کردن دوره حکمرانی هستند و باید تاکید کرد تا زمانی که بانوان حکمرانی زنانه را طی نکنند، حکمرانی مردانه برای جامعه امروز محقق نخواهد شد.

ایرنا