آیا قانون سقط جنین در آمریکا لغو خواهد شد؟

به گزارش جهان بانو، شبکه خبری فاکس نیوز در یک گزارش اعلام کرد نتایج یک پژوهش نشان دهنده آن است که از سال ۱۹۷۳ -تاریخ تصویب قانون “رو وی وید” (Roe v. Wade )توسط دیوان عالی آمریکا – تا به امروز بیش از ۶۳ میلیون مورد سقط جنین در این کشور رخ داده است. لازم […]

به گزارش جهان بانو، شبکه خبری فاکس نیوز در یک گزارش اعلام کرد نتایج یک پژوهش نشان دهنده آن است که از سال ۱۹۷۳ -تاریخ تصویب قانون “رو وی وید” (Roe v. Wade )توسط دیوان عالی آمریکا – تا به امروز بیش از ۶۳ میلیون مورد سقط جنین در این کشور رخ داده است. لازم به ذکر است که این قانون از حقوق زنان برای سقط جنین حمایت می کند.

در این گزارش آمده است کمیته ملی حق زندگی که قدیمی ترین سازمان حامی تولد کودکان در آمریکا محسوب می شود، چنین تخمین زده که از سال ۱۹۷۳ حدود ۶۳ میلیون و ۴۵۹ هزار و ۷۸۱ مورد سقط جنین در این کشور انجام شده است.

طبق تخمین های ارائه شده آمریکا در بازه زمانی ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۲ به طور متوسط هر سال بیش از یک میلیون سقط جنین را به ثبت رسانده است.

کمیته ملی حق زندگی اطلاعات جدیدی را ارائه کرده است که بر اساس آن به ازای هر هزار تولد در ایالات متحده ۱۹۵ مورد سقط جنین در این کشور اتفاق می افتد.

کارول توبیاس رئیس این کمیته اظهار کرد: دیوان عالی در ژانویه سال ۱۹۷۳ عمل سقط جنین به هر دلیل را امری مجاز اعلام کرد. بر اساس آمارها ما این احتمال را می دهیم که بیش از ۶۳ میلیون کودک متولد نشده به دلیل این تصمیم جان خود را از دست داده اند.

بر اساس تحقیقات موسسه گات ماچر در سال ۲۰۱۶، بیشتر زنانی که در آمریکا و در سال ۲۰۱۴ اقدام به سقط جنین کرده اند، جزو خانواده های فقیر و کم درآمد محسوب شده و ۴۹ درصد آنها نیز درآمدی پایین تر از خط فقر(۱۱ هزار دلار در سال در آن زمان) داشته اند. همچنین باید به این آمار ۲۶ درصد از زنانی را اضافه کرد که درآمدشان بالای خط فقر بوده و اقدام به سقط جنین کرده اند. ۶۰ درصد از زنانی که در سال ۲۰۱۴ عمل سقط جنین را انجام داده اند نیز در دهه ۲۰ عمر خود به سر می برده و قریب به یک سوم از آنها بالای ۳۰ سال سن داشته اند.

قریب به ۵۹ درصد از سقط جنین های انجام شده در آمریکا در این سال در میان زنانی اتفاق افتاده است که حداقل دارای یک کودک بوده اند.

شبکه خبری سی ان ان اعلام کرد که دیوان عالی آمریکا بر اساس یک طرح پیش نویس تصمیم دارد تا سقط جنین را در سراسر این کشور غیر قانونی اعلام کند.

تارنمای خبری آمریکایی پولیتیکو این سند محرمانه دیوان عالی آمریکا را منتشر کرده است. همچنین، نویسنده این سند محرمانه قاضی «ساموئل آلیتون» یکی از ۹ قاضی دیوان عالی آمریکا است که مخالف آزادی سقط جنین در این کشور است.

قاضی آلیتون در این متن اعلام کرده است که حکم پرونده سقط جنین از همان آغاز دچار مشکل بوده است.

طبق این پیش نویس این احتمال وجود دارد که دادگاه حق سقط جنین را لغو کند. این اقدام یکی از پرپیامدترین تصمیم های دیوان عالی آمریکا در طول چند دهه اخیر خواهد بود که در زمینه حق سقط جنین و سلامتی زنان تاثیرات قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت.

سی ان ان در گزارش خود چنین عنوان کرده است که به نظر می رسد پنج قاضی از مجموع  ۹ قاضی فدرال به لغو این قانون رای خواهند داد. با این وجود قرار نیست این موضوع تا اواخر ماه ژوئن اعلام شود. با این حال قریب به نیمی از ایالت های آمریکا قوانینی را مورد تصویب قرار می دهند که باعث ممنوعیت سقط جنین خواهد شد.

طبق گزارش ها اکثر این قضات استدلال کرده‌اند که رای سال ۱۹۷۳ باطل بوده و هیچ پایه و اساسی ندارد. همچنین آنها استدلال کرده اند که هیچ یک از اصول قانون اساسی این حق را برای زنان ضمانت نمی‌کند.

بر این اساس مقرر شده است که تصمیم نهایی دیوان عالی تا دو ماه دیگر اعلام شود. لازم به ذکر است در صورت تائید حکم قضات محافظه‌کار هر ایالت می تواند به طور جداگانه در رابطه با حق سقط جنین تصمیم‌گیری کند.

شبکه ان بی سی آمریکا در گزارش خود اعلام کرد احتمال دارد با قطعی شدن رای دیوان عالی آمریکا، ۲۳ ایالت این کشور ممنوعیت سقط جنین را مورد تصویب قرار دهند.

طبق این گزارش ایالت‌های وایومینگ، یوتا، تگزاس، تنسی، داکوتای جنوبی، گوام، کالیفرنیای جنوبی، اوکلاهاما، کنتاکی، اوهایو، جزایر ماریانای شمالی، میزوری، کارولینای شمالی، داکوتای شمالی، می‌سی‌سی‌پی، میشیگان، لوئیزیانا، آیداهو، جورجیا، آریزونا، آرکانزاس، ساموئا آمریکایی و آلاباما پس از رای دیوان عالی اقدام به ممنوعیت سقط جنین خواهند کرد.

پس از انتشار پیش نویس دیوان عالی آمریکا در شهرهای بزرگ این کشور اعتراض های گسترده ای صورت گرفته است.

معترضان در واشنگتن دی سی در مقابل ساختمان دیوان عالی این کشور تجمع کرده و اعتراض  خود را نسبت به این پیش نویس اعلام کرده اند.