آغاز به کار اجرای طرح بیمه زنان خانه‌دار در استان مرکزی

بیمه زنان خانه‌دار و بیمه دانشجویان که از چندماه پیش توسط دولت یازدهم آغاز شده است با بازخوردهای مثبتی در میان اقشار مختلف مردم استان مرکزی به‌ویژه این دو قشر جامعه مواجه شده است.

آغاز به کار اجرای طرح بیمه زنان خانه‌دار در استان مرکزی

به ‌گزارش جهان بانو، بی‌تردید گسترش پوشش‌های بیمه‌ای، حمایتی و نظام تامین اجتماعی موجب متعادل نمودن توزیع درآمد، افزایش سطح بهداشتی و فرهنگی، کاهش فقر، بهبود کیفیت زندگی افراد و افزایش امید به زندگی خواهد شد و تاثیری کلی در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی زندگی مردم دارد.

بیمه دانشجویان و بیمه بانوان خانه‌دار که از چندماه گذشته توسط دولت یازدهم آغاز شده است بازخوردهای مثبتی را در میان مردم استان مرکزی به خصوص این دو قشر جامعه برانگیخته است.

یکی از بانوان اراکی در رابطه با موضوع بیمه بانوان خانه‌دار به خبرگزاری تسنیم گفت: اکثر خانم‌ها علاقه دارند که درآمد مستقلی برای خود داشته باشند. یکی از دلایلی که موجب خوشحالی بنده از بیمه بانوان خانه‌دار شده است همین مسئله است. غیر از این موضوع مسائل درمانی مربوط به این بیمه هم مطرح است. همچنین گفته شده می‌توان برای گرفتن وام هم از این بیمه استفاده کرد.

یکی دیگر از بانوان اراکی در ارتباط با این موضوع اظهار کرد: در صورتی که افراد توان پرداخت مبلغ تعیین شده را داشته باشند بیمه خوبی است. این مسئله نیز مطرح است که باید دید پس از چه مدت این مبالغ به ما باز می‌گردد و آیا زنان خانه‌دار می‌توانند از عهده هزینه آن برآیند یا خیر. اگر پرداخت مبلغ درنظر گرفته شده در توان افراد باشد بسیار خوب است، به خصوص برای بانوان بی‌سرپرست می‌تواند بهتر باشد.

علیرضا حسینی، مدیرکل تامین اجتماعی استان مرکزی با اشاره به بیمه زنان خانه‌دار و دانشجویان بیان کرد: تامین و پوشش‌های بیمه‌ای بانوان خانه‌دار بر اساس ماده یک قانون تامین اجتماعی و اصل ۲۹ قانون اساسی یکی از تکالیف سازمان تامین اجتماعی است. لازم است که این سازمان شرایط اقشار مختلف جامعه را مورد ارزیابی قرار دهد تا بتواند آن ها را در صورت نیاز تحت پوشش بیمه قرار بدهد.

حسینی اضافه کرد: بیشتر افرادی که در جامعه ما تحت پوشش بیمه قرار ندارند، بانوان خانه‌دار و افراد دانشجو هستند که سازمان شرایط پوشش بیمه‌ای آن ها را امسال فراهم کرده است. طرح فراگیر بیمه خانواده ایرانی یکی از اهداف دولت به شمار می‌رود و سازمان  به منظور آرامش روانی و امنیت خاطر برای آینده زنان خانه‌دار و دانشجویان طرح بیمه فراگیر را در نظر دارد.

وی خاطر نشان کرد: سه نرخ ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد برای بیمه این دو قشر درنظر گرفته شده است و به سبب اینکه افراد اصل بیمه را به بازنشستگی می‌شناسند نرخ ۱۲ درصد را انتخاب می‌کنند، بانوانی که همسران آنها تحت پوشش بیمه قرار دارند و دفترچه بیمه دارند، نیازی به دفترچه نخواهند داشت و با همان نرخ ۱۲ درصد بیمه می‌شوند.

مدیرکل تامین اجتماعی استان مرکزی افزود: حق بیمه بانوان خانه‌دار ۳۱۸ هزار و ۶۶۰ تومان است و دانشجویان هم با همین میزان می‌توانند تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. همچنین این اقشار می‌توانند به صورت حضوری به شعب و کارگزاری مراجعه کنند، اما پیشنهاد ما این است که به روشی بسیار راحت تر می‌توانند به صورت غیرحضوری به سامانه es.tamin.ir  مراجعه کنند و در قسمت بیمه‌شدگان  بیمه‌های خاص وارد شوند و در همان قسمت می‌توانند حق بیمه را انتخاب کنند. همچنین پس از واریز حق بیمه مشخص شده، زنان خانه‌دار و دانشجویان می‌توانند هر سه ماه حق بیمه خود را پرداخت کنند.

حسینی تصریح کرد: بسیاری از شرکت‌های بیمه تجاری به این مسئله ورود پیدا کرده‌اند. در بیمه‌های تجاری هنگامی که فرد بازنشسته می‌شود می‌گویند یک میلیون تومان حقوق می‌دهیم. این مقدار همیشه ثابت می‌ماند اما سازمان تامین اجتماعی هر سال طبق ماده ۱۱۱ و ماده ۹۶ وظیفه دارد که براساس نرخ تورم و مصوبه هیئت وزیران حقوق های پرداختی خود را افزایش دهد. لازم به ذکر است که این حقوق ها ثابت نیستند، به عنوان مثال حداقل حقوق سال ۹۶ یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود اما امسال نزدیک به ۳ میلیون تومان است. با این وجود در بیمه‌های تجاری در بسیاری از موارد این مبلغ ثابت است.

وی در ادامه گفت: در بیمه تامین اجتماعی اگر کسی بیمه ۱۸ درصد را انتخاب کند و با یک سال بیمه از کارافتاده شود، تا زمانی که در قید حیات است تامین اجتماعی به این شخص حقوق پرداخت می‌کند و حتی پس از فوت وی به افراد تحت تکفل او نیز حقوق پرداخت می‌شود.

با این تفاسیر باید دید حالا که سازمان تامین اجتماعی در راستای وظایف خود اقدام به بسط و گسترش چتر بیمه‌ای کرده است، این طرح‌ها تا چه اندازه‌ در حیطه اجرایی موفق خواهد بود و مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت.