آغاز اجرای قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گفت: دولت در اجرای قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» تا کنون اقدامات مهمی را انجام داده داست تا اجرای آن در سال ۱۴۰۱ با قوت آغاز شود. به گزارش جهان بانو: آقای امیرحسین بانکی پور با حضور در برنامه گفتگوی ویژه بخش خبری […]

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گفت: دولت در اجرای قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» تا کنون اقدامات مهمی را انجام داده داست تا اجرای آن در سال ۱۴۰۱ با قوت آغاز شود.

به گزارش جهان بانو: آقای امیرحسین بانکی پور با حضور در برنامه گفتگوی ویژه بخش خبری ۲۱ سیما با بیان اینکه بخشی از قسمت‌های دولت مانند معاون اول رئیس جمهور و مجموعه شان همکاری خوبی را با مجلس داشتند، اضافه کرد: گلایه این است که ستاد تنظیم جمعیت هنوز تشکیل نشده است و بدنه بخشی از وزارتخانه‌ها نیز هنوز همراهی لازم را ندارند، اما در مرحله نوشتن مقررات، ایین نامه ها، ابلاغ قانون به زیرمجموعه ها، همه بخش‌های دولت فعال شده اند.
او گفت: قسمت‌هایی از این قانون که مربوط به بانک مرکزی و تسهیلات ازدواج است با مجلس همراهی خوب داشته است.
آقای بانکی پور افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک ماه گذشته ۱۰ هزار خودرو به قیمت کارخانه به مادرانی که فرزند دوم به بعدشان در این چند ماهه به دنیا آمده است اختصاص داد که این خودرو‌ها با قیمت آزاد، حدود ۱۵۰ میلیون تفاوت قیمت دارد.
رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گفت: اداره استخدامی نیز همراهی خوبی داشت و بخشی از مواد قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» مربوط به عزیزانی است که سن استخدامشان عبور کرده بود و در قانون پیش بینی شده است که به ازای تأهل و هر فرزند، یک سال به سن استخدام اضافه شود.


آقای بانکی پور افزود: خیلی از جوانانی که از استخدام مانده بودند در آزمون استخدام امسال شرکت کردند و در سازمان سنجش هم ثبت نام شدند.
او اضافه کرد: در اداره استخدامی در قسمت مرخصی ۹ ماهه و یک ساله برای دوقلو‌ها برای مادران، همکاری خوبی داشت حتی آن مادرانی که قبل از قانون در مرخصی بودند، این اداره همراهی کرد تا آن‌ها نیز مشمول این قانون شوند.
آقای بانکی پور افزود بخشی از دولت در زمینه اجرای قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، اقدامات لازم را هنوز انجام نداده اند و مجلس در این باره ناراضی است.
رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گفت: در زمینه خوابگاه‌ها در این قانون چیز‌های خوبی در بودجه دیده شده است و معاونت دانشجویی وزارت بهداشت هم همراهی خوبی داشتند.
آقای بانکی پور افزود: در شرایطی قانون را شروع کردیم که دولت در حال تدوین بودجه بود و تازه شروع به کار کرده و درگیر مسائل اقتصادی بود.

لزوم اجرای کامل قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت
رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گفت: قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» باید کامل اجرا شود.
آقای امیرحسین بانکی پور در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: منصفانه قضاوت کنیم این قانون به جز شش ماده اش، هنوز اجرا نشده است و برخی وزاری مرتبط، مستنکف اجرای این قانون هستند و هیچ کدام از مواد این قانون مربوط به ستاد ملی جمعیت نیست.
او افزود: ستاد ملی منوط به انتخاب دبیر ستاد است چرا که ما در آنجا دبیرخانه مستقلی در نظر گرفتیم که محور آن دبیر ستاد است و هنوز به جمع بندی نهایی در مورد انتخاب دبیر ستاد نرسیده اند.
آقای بانکی پور اضافه کرد: پاسخگویی تعیین دبیر را باید دفتر ریاست جمهوری بدهد و ما مجلس و مطالبه گر هستیم.
رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گفت: بخشی از بدنه وزارت بهداشت مقاومت شدیدی در رابطه با قانون دارد و در خیلی موارد جلسه های رفت و برگشتی داشتیم.
آقای بانکی پور افزود: برخی رویه ها در وزارت بهداشت در ذهن بعضی به عنوان وحی مُنزَل قرار دارد با این که خود گزارش های وزارت بهداشت علیه آن رویه ها بوده است.
وی اضافه کرد: مانند روال های غلط غربال گری که قبلاً بوده است، در قانون گفته باید با روش های علمی و با نظارت دقیق وزارت بهداشت باشد و استاندارد آزمایشگاه ها رعایت شود و باید استاندارد باشد.
آقای بانکی پور گفت: چون می خواهیم کار اساسی انجام دهیم نگاه اولیه مجلس تعامل و صمیمیت با دولت است ولی به آنها ایراد داریم.
رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گفت: بخش فرهنگ سازی وزارت بهداشت نمره خوبی می گیرد اما وظیفه اصلی اش فرهنگ سازی نبوده است.
آقای بانکی پور افزود: ۲۰ ماده مخصوص وزارت بهداشت بود که به غیر از دو ماده، ۱۸ ماده دیگر دست نخورده باقی مانده است، بخشی از آن دو ماده هم از قبل اجرایی شده بود.
او ادامه داد: در رأس دولت اجرای قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» جدی است اما برخی مقاومت هایی در سیستم آن وجود دارد.

مجلس تسهیلات فرزندآوری و ازدواج را اولویت نخست پرداخت قرار داد و تحت هیچ شرایطی بانک نمی تواند این تسهیلات را ندهد.
رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گفت: طبق قولی که دادند ستاد در هفته های آینده تشکیل خواهد شد و در شرف انجام است.
وی افزود: اجرای مواد این قانون به همراهی و همدلی خوب بستگی دارد هر چند سعی ما بر این بوده است و یک گزارش نظارتی برای مجلس آماده کردیم.
آقای بانکی پور با اشاره به اینکه برخی از بدنه وزارت بهداشت با قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» همراهی نمی کنند، اضافه کرد: به تغییر و تحولات جدی نیاز داریم که صورت نگرفته است؛ غیر از اصلاح نگرش، اصلاح بعضی افراد هم لازم است و ما هنوز در همین بدنه کسانی داریم که صریحاً با قانون مقابله می کنند و ابایی ندارند.
رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گفت: طبق قانون پنج ماه است در وزارت بهداشت تخلف می شود و برخی دستورالعمل ها باید قطع می شد که قطع نشده و اتفاقات ناگواری افتاده است که آنها مسئول هستند.
وی گفت: وجود ستاد ملی جمعیت ضروری است ولی تخلف از بندهای این قانون و گره زدن آن به نبود ستاد ملی، حرفِ بی جاست، هر یک از مواد این قانون تکلیفش و مسئول مربوطه آن روشن است و نمی تواند بگوید که منتظرم ستاد ملی تشکیل شود.
آقای بانکی پور با بیان اینکه بانک مرکزی قانون مربوط به بخش فرزند را خوب اجرا نکرد اما بخش تسهیلات ازدواج را خوب اجرا کرد، افزود: امسال مجلس تسهیل ازدواج را ۶۵ درصد و تسهیلات فرزند آوری را ۱۰۰ درصد افزایش داد و بانک هم همراهی کرد.
وی گفت: مجلس تسهیلات فرزندآوری و ازدواج را اولویت نخست پرداخت قرار داد و تحت هیچ شرایطی بانک نمی تواند این تسهیلات را ندهد.
رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده افزود: پرداخت تسهیلات ازدواج در ماه فروردین عملیاتی شده و گفته اند ثبت نام تسهیلات فرزندآوری در اردیبهشت است.
آقای بانکی پور اضافه کرد: بر اساس قانون تا زمانی که سامانه جدید راه اندازی نشده است، سامانه های موجود در وزارت بهداشت این کار را باید انجام دهند یعنی اگر مراحلی را در درمان جلو می برند یا می خواهند به غربال گری بفرستند باید در نسخه الکترونیک درج شود تا بتوان نظارت کرد.
وی افزود: دبیر ستاد، فرمانده عملیات و محور است و رئیس جمهور روی این موضوع حساس است و گزینه های زیادی مطرح شده و تا مراحلی جلو رفته است.
آقای بانکی پور اضافه کرد: کسانی که از آغاز سال ۱۴۰۰ تا کنون برای درمان ناباروری اقدام کردند اگر به بیمه سلامت یا تأمین اجتماعی مراجعه کنند خسارات و هزینه های دوره ناباروری آنها کام پرداخت می شود و ۹۰ درصد تعرفه دولتی را بیمه پرداخت می کند.
رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گفت: تفاهمنامه های این موضوع در بعضی بیمارستان ها هنوز امضا نشده است ولی قسمت خسارات را پرداخت می کنند.
آقای بانکی پور با اشاره به اینکه یک گزارش نظارتی و جدولی را در این باره آماده کردیم، افزود: قانون حدود ۲۰۰ حکم داده است و مشخص می کنیم هر دستگاه کدام مراحل را انجام داده اند و کدام مراحل را انجام نداده اند و یک ماه دیگر این گزارش را منتشر می کنیم.