آشنایی با بانوان شهید این سرزمین به مناسبت تفحص نخستین پیکر یک بانوی شهید

به گزارش جهان بانو، تا به امروز بانوان جمهوری اسلامی ایران در تمام عرصه‌های تربیتی، حماسی، فرهنگی و سیاسی فعالیت کرده‌اند تا بنا به توصیه‌های امام (ره) و مقام معظم رهبری «مام» ایران باشند. ایرانی که ۷۰۰۰ شهیده زن از تبار «فاطمه (س)» و «زینب (س)» برای ماندگاری و مانا شدن تقدیم کرده است و […]

آشنایی با بانوان شهید این سرزمین به مناسبت تفحص نخستین پیکر یک بانوی شهید

به گزارش جهان بانو، تا به امروز بانوان جمهوری اسلامی ایران در تمام عرصه‌های تربیتی، حماسی، فرهنگی و سیاسی فعالیت کرده‌اند تا بنا به توصیه‌های امام (ره) و مقام معظم رهبری «مام» ایران باشند. ایرانی که ۷۰۰۰ شهیده زن از تبار «فاطمه (س)» و «زینب (س)» برای ماندگاری و مانا شدن تقدیم کرده است و هر کدام از این بانوان در نقش امدادگر، رزمنده، همسر، مادر و خواهر یک پشتوانه به شمار می‌آمده اند.

جنگ رخدادی است که پیوسته وجود دارد و در هر نبرد نیز انسان‌هایی حضور دارند که با ستمگران می‌جنگند تا از شرافت و حق خود به دفاع بپردازند. در دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی ۷۰۰۰ شهید زن در نقاط مختلف کشور مورد شناسایی قرار گرفتند. این بانوان به روش‌های گوناگونی همچون حمله اشرار، موشک‌باران، حمله ضدانقلاب، بمباران، برائت از مشرکین، درگیری با دشمن و ترور شدن به شهادت رسیده‌اند.

شهدای ما در همان مسیر شهدای کربلا به فداکاری و ایثارگری پرداختند و بانوان شهید ما هم مدتی در میدان جهاد فی سبیل الله حضور داشتند و همچون حضرت زینب (س) رسالت خود را انجام دادند. بانوان در دوره‌های گوناگون تاریخ پرحماسه میهن اسلامی مان نقش باشکوه و بی‌بدیلی در کشور ایفا کرده‌اند. از مقاطع تاثیرگذار تاریخی که بانوان کشورمان در کنار مردان در جامعه حضور داشتند انقلاب اسلامی و پس از آن هشت سال دفاع مقدس بود که با همراهی مردان حماسه‌ای عظیم به یادگار گذاشتند. گفتنی است که هویت پیکر نخستین شهید زن کشور مورد شناسایی قرار گرفته است و در ادامه به مرور زندگی چند قهرمان ملی خواهیم پرداخت.

 فاطمه اسدی

بانو فاطمه اسدی که هویت پیکرش پس از ۳۷ سال مورد شناسایی واقع شد، یکی از همین بانوان شهید است. این قهرمان ملی به وسیله افراد مزدور حزب دموکرات به شهادت رسید. فاطمه اسدی اولین بانوی شهیدی است که پیکرش در عملیات تفحص مورد شناسایی قرار گرفته است. وی توسط ددمنشان دموکرات تیرباران شده بود و فرزند خردسالش نیز به این دلیل که سرپرستی نداشت، در گهواره از دنیا رفت. 

شهیده سیده طاهره هاشمی

سیده طاهره هاشمی از دیگر بانوانی است که در سن ۱۴ سالگی به شهادت رسیده است. او یکم خردادماه سال ۱۳۴۶ در شهرستان آمل و در روستای شهیدآباد (شهربانو محله) به دنیا آمد. بانو هاشمی با این وجود که دارای سن و سال کمی بود، از نبوغ و ذوق هنری سرشاری در آفرینش آثار تجسمی و نوشتاری برخوردار بود.

بر اساس آنچه که دوستان شهیده هاشمی از وی نقل می‌کنند او دختری از خودگذشته و صبور بود، ولی با این وجود در مطرح کردن نظرات انتقادی خود با معلمانش صراحت داشت و هراسی از بیان حقایق به خود راه نمی‌داد.

این شهیده در جریان پیروزی انقلاب اسلامی با وجود آنکه بیشتر از ۱۰ سال نداشت همواره مانند دیگر اقشار مردم به همراه خانواده خود در بیشتر تظاهرات ها شرکت می‌کرد. پس از پیروزی انقلاب نیز به انجمن اسلامی مدرسه و انجمن اسلامی شهید محله پیوست و در راه تداوم انقلاب اسلامی کوشش می‌کرد و تلاش وی بر این بود که آشنایان و دوستان خود را با اسلام آشنا کند. بانو هاشمی روزهای دوشنبه و پنجشنبه هرهفته را به روزه داری می‌پرداخت و نسبت به آنچه می‌گفت عمل می‌کرد و پایبند بود.

این بانوی مبارز ششم بهمن ماه ۱۳۶۰ درحالی که برای رزمندگان اسلام که مشغول مبارزه با ضدانقلاب بودند مشغول جمع‌آوری دارو و غذا بود مورد اصابت گلوله عناصر ضدانقلاب قرار گرفت و شهید شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو